Sivut

keskiviikko 18. joulukuuta 2019

KUN KELLO TIKITTÄÄ



Yhtäkkiä havahdun unesta. Katson kelloa ja se on puoli kolme tai puoli neljä.

Parhaassa tapauksessa se voi olla jopa puoli viisi. Jos se on jo puoli viisi, niin ehkä jo voisi ajatella ylösnousua, unta kun ei kuitenkaan enää saa.

Käännän kuitenkin kylkeä. Pöyhin tyynyä, siirrän peittoa hiukan alemmaksi, potkin jalat peiton ulkopuolelle. Mutta uni ei enää suostu tulemaan.

Nousen huokaisten ylös. Edessä on uusi päivä ja tiedän että viimeistään iltapäivällä silmät lupsahtavat kiinni vähän väliä, ainakin jos yritän vaikka lukea kirjaa.

Voisi äkkiseltään ajatella, että päivällä ottaisi pienet torkut jos väsyttää, mutta siinäpä se ongelma onkin. JOS menen pitkäkseni sängylle, otan silmälasit pois silmiltäni, kaivaudun torkkupeiton alle ja asettaudun mukavasti, niin pling! Olenpa pirteä kuin peipponen, eikä torkahtamisesta ole tietoakaan. Muutaman hetken puristan silmiäni kiinni ja yritän olla ajattelematta mitään, mutta puolen tunnin päästä annan periksi ja nousen ylös.
 



Miksi unen saaminen, ja varsinkin siinä unessa pysyminen on ainakin minun kohdallani niin vaikeaa?
Neuvoja hyvän unen saamiseen on vaikka kuinka paljon ja useimmat niistä auttavatkin, ainakin jonkin verran.

Huoneen lämpötilalla on suuri merkitys itselleni. Nukun parhaiten viileässä ja talvellakin voin pitää ikkunaa raollaan. Paksun peiton alla olisi ihana nukkua, jos ei jo minuutin päästä tulisi niin kuuma että peitto on kiskottava pois pussilakanan sisältä ja nukuttava pelkällä lakanalla. Jalkoja ei kestä pitää ollenkaan peiton alla että saisi edes hiukan viilennystä. Toisaalta, jos joskus sattuisi käymään niin että jalat ovat jääkylmät nukkumaan mennessä, niin silloin on parasta laittaa suosiolla villasukat jalkaan. Mikään ei nimittäin ole niin tehokas nukahtamisen estäjä kuin kylmät jalat toisiaan vasten.

Iltasyöminen ja -juominen. Jos ruokailu on jostain syystä venähtänyt myöhäiseen tai on tullut syötyä liikaa, niin unen laatu kärsii varmasti. Ja jos vielä on nautittu lasi tai pari viiniä tai muuta alkoholipitoista juomaa iltasella, niin aina pahempi. Juoma ehkä auttaisi jos sitä ottaisi sitten ihan tolkuttomasti, tai sitten ei. Ja vaikka illalla ennen nukkumaan menoa joisi vaan vettä taikka mukillisen rauhoittavaa teetä, niin silloin voi olla varma aamuöisestä herätyksestä kun vessa kutsuu. Tästä voidaankin sitten palata postauksen ensimmäiseen lauseeseen, jne.

Hyvä sänky. Hyvä sänky on perusedellytyksiä hyvälle unelle. Minulle hyvä sänky tarkoittaa tarpeeksi leveää sänkyä. Käsille ja jaloille pitää olla tarpeeksi tilaa että niitä voi pitää itselle sopivimmassa asennossa ilman että heti osuu mahdollisesti vieressä nukkuvaan. Usein saa lukea jostain että "me nukutaan ihanasti lusikka-asennossa koko yö". Ainakaan tässä iässä ei tajua miten siinä nukkuminen onnistuu. Ja miten siinä käännytään toiselle kyljelle? Jomman kumman pitää varmaan kierähtää toisen ylitse?! 
Hyvä sänky ei myöskään saa olla kova, mutta ei liian pehmeäkään, eikä se saa missään nimessä päästää pienintäkään narahdusta kun siinä kääntyilee.




Äänet. Tärkeää on siis sängyn ehdoton äänettömyys. Eikä vieruskaverin kuorsaus tai muu puhinakaan auta uneen pääsyssä. Ja mikä voisi olla ärsyttävämpää kuin se että vaikka sinulla on jo vuosikausia ollut sama herätyskello yöpöydälläsi, niin yhtäkkiä sen tikitys, tik-tak-tik-tak... alkaa kuulostamaan niin hermojaraastavalta, että et tiedä mihin sen piilottaisit päästäksesi tuota ääntä pakoon. Liikenteen melukaan ei ole kovin mukavaa kuultavaa jos unen saamisessa on vaikeuksia. Sitävastoin sateen ropina saattaakin yllättäen rauhoittaa ja auttaa nukahtamisessa.


Lääkkeet. Tietysti on olemassa unilääkkeitä ym. vastaavia. Varsinaisia unilääkkeitä en uskaltaisi kokeilla muuta kuin jos ihan äärimmäinen tarve tulisi, mutta melatoniinia olen kokeillut. En kuitenkaan osaa sanoa onko siitä ollut sen suurempaa apua. Oliskohan enemmänkin sellaista placebo-vaikutusta aikaansaanut.

Ikä. Ikääntyessä unen tarve vähenee. Se onkin aika nurinkurista. Nuorena tarvitsisi paljon unta, mutta silloin ei nukkumiseen ole yhtälailla mahdollisuutta kuin vanhempana. Ja lasten ollessa pieniä olisi ollut valmis maksamaan melkeinpä mitä tahansa jotta olisi edes joskus saanut nukkua tarpeekseen. Nyt kun saisi nukkua kyllikseen, niin siihen ei olekaan enää niin suurta tarvetta.

Rauhoittuminen. Selvää on tietysti että jos ajatukset karkaavat ikäviin ja huolestuttaviin asioihin nukkumista yrittäessä ei unen saanti onnistu. Nykyään tarjotaan tähänkin sellaista kovin yksinkertaiselta ja selvältä kuulostavaa ohjetta kuin että "päätä että murehdit kaikki murheesi ja huolesi vaikka muutamaa tuntia ennen nukkumaan menoa ja sen tehtyäsi et ajattele niitä enää". Miten yksinkertaista ja selvää jos tuollainen onnistuisi! Yöllähän nimenomaan huolehtiminen kasvaa mahdottomiin mittasuhteisiin eikä niitä ajatuksia millään tahdon voimalla tai päättäväisyydellä karkoiteta.

Puhelin, tietokone, tv. Niitä ei suositella käytettäväksi illalla juuri ennen nukkumaan menoa, sillä niiden sininen valo vaikeuttaa unen saamista. Tässä kohdassa minun on myönnettävä että teen juurikin suositusten vastaisesti. Katson lähes poikkeuksetta tv:stä suosikkisarjani viimeisen jakson ennen nukkumaan menoa. Tietokoneelta käyn vielä läpi tärkeimmät somemaailman tapahtumat ennen sen sulkemista yöksi.

Sitten otan rakkaan puhelimeni käteen ja asettaudun mukavasti viileähkölle, pehmeähkölle, tarpeeksi leveälle sängylle ja vilkaisen vielä uusimmat instagram-kuvat ja kommentit, kunnes luen pätkän e-kirjaa puhelimen näytöltä. Kun rupeaa nukuttamaan, niin nukahdan yleensä aika vaivattomasti herätäkseni taas puoli kolmelta, puoli neljältä tai jopa vasta puoli viideltä.

Onneksi ei enää tarvitse lähteä aamutuimaan töihin, niin voin aamupalan jälkeen vaikka nukahtaa vielä pariksi tunniksi.

  



Nyt on kello kymmentä yli seitsemän aamulla ja olen tätä postausta rustaillut jo parisen tuntia. Ja olen tosi pirteä. Tänään en taida mennä uudestaan nukkumista yrittämään.

Tuttuja tuntemuksia?



IHANAA PÄIVÄÄ!

😀😀😀 

28 kommenttia:

  1. Tuo kaikki kuulostaa niin tutulle. Tänään heräsin puoli viideltä eikä se uni sen jälkeen tullut vaikka yritin sitä kutsua takaisin. Mikä kumma siinä on että herää näin aikaisin. Ja jos uni tulee hetkeksi niin silloinkin näkee painajaisia. Ja sama juttu ettei päiväunia saa vaikka yrittäisi, tai sitten ne saisi niin myöhään ettei enää viitsi alkaa nukkumaan kun yöunetkin on jo niin lähellä.
    Nuo neuvot on hyviä kaikki. Viileä huone on oltava että saa nukuttua. Tosin myönnettävä on täälläkin, että ennen nukkumaan menoa tulee katseltua sarjoja ja räplättyä tablettia ja puhelinta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä en usein näe painajaisia, onneksi. Meille tulee pitkiä päiviä kun niin aikaisin ylös noustaan.

      Poista
  2. Tiedäks, Kristiina: nyt minua naurattaa, anteeksi vaan! Taas yksi yhdistävä tekijä meillä! Minäkin heräsin puoli kolmelta aamulla niin kuin monena aamuna tätä ennen. Jostain syystä. Minulla on välillä näitä kausia. Noista kirjoittamistasi kohdista voin allekirjoittaa jokaisen. Paitsi menen näin talviaikaan päikkäreille koiran kanssa melkein joka päivä ja usein nukutaankin pienet unet, ainakin koira!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei haittaa, naura vaan :) Mulla on pahinta valvomista täyden kuun aikaan, mutta nämä aikaiset heräilemiset ovat jatkuneet jo ties kuinka monta vuotta. Sulla on kiva unikaveri <3

      Poista
    2. Se oli ihan huvittavaa, kun luin listaasi. Se, kun oli juuri sama kuin mulla olisi ollut! Koiran kanssa tultiin juuri päiväunilta. Päivällä se ei tule kiinni minuun, mutta yöllä usein tulee. Viime yönäkin nukuttiin pitkään päät samalla (minun) tyynyllä!

      Poista
    3. Tätä tuntuu olevan liikkeellä :) Toivottavasti saatte nukuttua vielä yölläkin.

      Poista
  3. Kirjoituksesi tuntuu niiiin tutulta !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sielläkin siis nukutaan huonosti, ainakin silloin tällöin. Taitaa olla oikea kansantauti tämä huonounisuus :)

      Poista
    2. Minä yleensä nukuin lähes aina huonosti mutta samanaikaisesti olen kuitenkin usein todella väsynyt, tuntuu menevän hieman ristiin mutta tämmöistä se on ollut jo kauan aikaa.

      Poista
    3. Pitkäaikaisia häiriöitä on meillä nukkumisessa. Ja sitten viisaammat sanovat että pitäisi hoitaa tuo nukkumisasia kuntoon. Helpommin sanottu kuin tehty!

      Poista
    4. Minä en yhtäkkiä keksi mitään keinoa siihen miten saisin nukuttua paremmin sen enempää kuin siihen miten saisin väsymykseen helpotusta, onko se sitten tämä kaamosaika mikä pistää väsyttämään kaiken aikaa vai mikä ... !

      Poista
    5. Jos keksit keinot niin kerro meille muillekin. :)

      Poista
    6. Minä lupaan kertoa heti kun tiedän keinot miten väsymyksestä pääsee eroon :)

      Poista
  4. Vielä ei ole unettomuus vaihtunut, mutta itse nukahtaminen kestää välillä tosi kauan. Totta on myös tuo, että pienemmällä unimäärällä pärjää. Iltapäivisin on aina sellainen koomatunti, että väkisin meinaa nukahtaa pystyyn :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olet ehkä sen verran nuorempi ettet ole vielä saavuttanut näitä vaivoja. Itapäivisin tulee se unettava tunne jos hetkeksikään pysähtyy.

      Poista
  5. Minä heräilen joskus montakin kertaa yön aikana. Olen lähes koko aikuisikäni ollut huono nukkuja. Unilääkkeitä olen yhden tapletin ottanut kauan sitten, ja en nukkunut juuri lainkaan koko yönä oli suorastaan paha olo aamulla.Kun annetaan ohjeeksi, että kun herää yöllä ei saisi alkaa ajattelemaan vaikka seuraavan päivän touhuja, mutta sitä juuri tulee tehtyä.Helppo sellaisen ihmisen on sanoa joka on hyvä nukkuja, että pää tyynyyn niin kyllä uni pian tulee. Nämä ihmiset oikein kehuu hyvää nukkumistaan voi olla melko raivostuttavaa.Tähän levottomaan nukkumiseen on tavallaan vuosien varrella jo tottunut. Voikin sanoa, että on suuri siunaus jos on saanut hyvät unenlahjat, elämä olisi paljon helpompaa kunnolla levänneenä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nuo ohjeet että ei saisi herättyään ajatella mitään huolestuttavia tai stressaavia asioita ovat kyllä ihan yhtä tyhjän kanssa. Ajatuksilleen ei mitään voi ja yöllä kaikki tuntuu vielä paljon pahemmalta kuin onkaan sitten päivänvalossa. Olisi kyllä hienoa jos omaisi hyvät unenlahjat ja pystyisi nukahtamaan missä vaan ja milloin vaan jos väsyttää.

      Poista
    2. Ne joskus ikävätkin asiat oikein pesiintyy ajatuksiin juuri yöllä.Vielä kun lopettaisi kellon vahtaamisen, eläkeläinen ei ole menossa aamulla töihin. Melatoniini auttaa niin, että kun sen ottaa n klo 22 on hereillä jo vähintään 2 aikaan eli ei sen vaikutus kestä aamuun asti. Tiedän hyvän nukkujan, isäni meni pitkäkseen keittiön sänkyyn päivällä kun tuli ulkotöistään.Melkein heti kun oikaisi itsensä alkoi kuorsaamaan oli siis unessa. No hän on jo maan povessa, mutta olisi kiva kun olisin saanut yhtä hyvät unenlahjat kuin hänellä oli. Mielestäni me huonouniset ihmiset ollaan monesti herkkiä ja jopa taiteellisia ajattelijoita ja yleensä naisia.Tulevana yönä nukutaan paremmin ja ollaan huomenna pirteempiä kuin tänään.

      Poista
    3. No vaikka en ole aamulla menossa töihin, niin kelloa täytyy kuitenkin heti katsoa kun herää. Minun isäni oli aivan samanlainen nukkuja kuin sinun. Ei melkein ehtinyt pitkäkseenkään kun jo kuorsasi. En muuten olisi hetkeäkään nukkunut jos hänen kanssaan olisi samassa huoneessa pitänyt nukkua :)

      Poista
  6. Voi, miten tuttua!
    Eilen illalla kuuntelin napit korvissa mindfullness-rentoutusta kun yritin saada unen.
    Melatoniinin voimalla olen jo jonkin aikaa nukahtanut ja uni ei riitä aamuun asti millään...
    Toivottavasti pieni loma jouluna auttaa taas...
    Toisaalta lohdullista kuulla noita tarinoita muiltakin. 🙂
    Leppoisaa viikonloppua ja hyviä unia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei auta tuo Melatoniinikaan unen pidentämiseen. Ehkä pitäisi vaan hyväksyä se että nukkuu lyhyempiä yöunia kuin joku muu.
      Toivottavasti joulunajan vapaat auttavat myös unen saantiin. Minulla on aina vapaata ja kuitenkin nukun huonosti.
      Lohdullista kyllä on huomata ettei ole yksin näiden ongelmien kanssa, vaikka eihän se ongelmaa poista.
      Samoin sinulle zzzzzzz

      Poista
  7. Eipä voi tykätä, jos on univaikeuksia. Mulla se on aika harvinaista. Olen iltauninen ollut aina ja aamuvirkku. Mutta jos en mene klo 21-22 aikoihin sänkyyn, niin sitten on uni hukassa. Tavallista on, että nousen sängystä klo 5.30. Yleensä pari kertaa yössä on WC-reissu. Päivällä voin ottaa n. 15 min. torkut eikä yöuni kärsi, vaan päin vastoin, jos sinnittelen päivällä väsymystä vastaan, niin olen illalla virkku ja uni tulee vasta puolen yön maissa. Tämä nukkuminenkin on niin henkilökohtainen juttu. Muuten en katsele illalla enää tv:tä. Harvoin edes uutiset klo 20.30. Enkä seuraa sarjoja, kun niihin jää koukkuun enkä tykkää siitä. Koko päivän on radio auki ja kuulen päivän tapahtumat sieltä ja siinä voi samalla puuhailla mitä puuhattavaa on. Olen kyllä poikkeus, kun en ole koskaan tykännyt katsella tv:tä. Toivottelen leppoisaa joulun odotusta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei ole kivoja unihäiriöt. Sarjoja seuraan ihan joitakin. Tykkään kun on säännöllisesti jotain tutua ohjelmaa odotettavissa. Ennen meilläkin oli aina radio auki aamuisin ja päivällä, mutta nyt tv1 aamulähetys on auki taustalla, joten radio on jäänyt.
      Oikein mukavaa joulun aikaa sinullekin <3

      Poista
  8. Minulla unirytmi on kääntynyt päälaelleen iän myötä. Ennen iltavirkku nukkuu nyt yhdeksältä ja herää aikaisin.
    Naisilla uniongelmat ovat aika yleisiä, olen huomannut. Itse olen aina nukkunut huonosti.
    Melatoniineissakin on suuria eroja. Toiset tehoavat, toiset eivät. Itsellä on nyt käytössä yrttivalmiste, jossa melatoniinin lisäksi on mm. valeriaanaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä taas olen aina ollut enemmän illan torkku ja aamun virkku, mutta ihan näin aikaisin en välittäisi herätä. Tämän melatoniinin jota nyt käytän pitäisi olla pitkävaikutteinen, mutta en huomaa mitään eroa lyhytvaikutteisempaan. Ehkä kokeilen olla kokonaan ilman kun tämä pakkaus loppuu. Ties vaikka rupeaisin nukkumaan tosi hyvin :)

      Poista
  9. Hyvä aihe! Minun on ollut niin kauan kuin muistan ollut vaikeaa saada unenpäästä kiinni. Ei ole auttanut lampaitten laskeminen. Joissakin vaikeimmissa elämänvaiheissa olen syönyt nukahtamislääkkeitä ja ne ovat olleet oiva apu silloiseen elämäntilanteeseeni. Melatoniinia käytän nykyään silloin tällöin.
    Somemaailma tänä päivänä myös häiritsee illalla nukkumista. En voi nostaa syyttävää sormea nuorisolle. Tiedän miten pitäisi kännykän kanssa käyttäytyä iltasella, mutta...
    Kivaa iltaa sinne <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ainakin tuntuu olevan yleinen ongelma. Uskon kyllä että some häiritsee, mutta minkäs teet kun se houkuttaa. En voi minäkään pitää itseäni parempana kuin nuoriso, sen verran tiheäasti mulla puhelin tai tietokone on käytössä nimenomaan somepäivitysten lukemiseen tai tekemiseen.
      Oikein mukavaa illan jatkoa ja viikonloppua sinnekin!

      Poista