Näytetään tekstit, joissa on tunniste blogihaaste. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste blogihaaste. Näytä kaikki tekstit

01/02/2026

Haaste 2026 helmikuu - Utmaning 2026 februari




Tulipa tehtyä hankinta helmikuunkin haasteeseen. Mutta haasteen aihe ei ole hankinta, vaan KUUKAUDEN MOKA.
Vanha leivänpaahtimemme lakkasi toimimasta ja oli ostettava uusi sen tilalle. Minulla on tapana paahtaa yksi ruisleivän siivu aina aamupalalle.
Ja kun vanha paahdin lakkasi toimimasta, niin nyt meillä on upouusi laite.

Vi gjorde ett köp till februariutmaningen. Men utmaningens tema är inte ett köp, utan MÅNADENS MISSTAG. Vår gamla brödrost slutade fungera och vi var tvungna att köpa en ny för att ersätta den. Jag rostar alltid en skiva rågbröd till frukost. Och när den gamla brödrosten slutade fungera har vi nu en helt ny apparat.

Kuukauden moka ei ollut itse leivänpaahdin, vaan se kun otimme sen käyttöön. Laitoimme johdon seinään, valitsimme paahtoasteen ja laitoimme leivät paahtimeen. Tuloksena oli kauniin ruskeaksi paahtunut rapea paahtoleivän siivu. 
 Rupesimme kumpikin syömään tuota herkullista leipää ja siinä tuli sitten J maininneeksi, että olis ehkä pitänyt lukea ensin käyttöohjeet. Ja minä siihen vastasin, että no nyt kun luetaan, niin sitten huomataankin vaikka mitä varoituksia ja vaaroja.

Ja kun J sitten haki käyttöohjekirjasen kaapista, niin eikö siinä sanottukin: "LAITTEEN ESIVALMISTELU ENSIMMÄISTÄ KÄYTTÖÄ VARTEN: Huomautus: Kuumenna leivänpaahdinta ilman leipää 3 kertaa maksimaalisella paahtoasteella, ikkunan ollessa auki, anna sitten leivänpaahtimen jäähtyä". Hups, mitähän myrkkyjä nyt olemme saaneet sisuksiimme?!

Månadens misstag var inte själva brödrosten, utan när vi använde den. Vi satte i sladden, valde rostningsläge och lade brödet i brödrosten. Resultatet blev en vackert brynt, krispig skiva rostat bröd. Vi började båda äta det där läckra brödet, och sedan nämnde J att vi kanske borde ha läst instruktionerna först. Och jag svarade att, ja, nu när vi läser kommer vi att märka alla möjliga varningar och faror. Och när J sedan tog fram instruktionsmanualen ur skåpet, stod det  där: "FÖRBEREDELSE AV APPARATEN FÖR FÖRSTA ANVÄNDNINGEN: Obs: Värm brödrosten utan bröd 3 gånger på maximal rostning, med fönstret öppet, låt sedan brödrosten svalna". Hoppsan, vilka gifter har vi fått i oss nu?!




Mikä vika sitten vanhaan paahtimeemme tuli?  Muuten se edelleenkin toimi ihan hyvin, mutta en ollut uskoa silmiäni kun olin aikeissa ottaa paahtuneen leivän ulos koneesta. Leipää ei näkynyt missään. Mutta tarkemmin katsottuani näin että leipä oli liukunut noiden väkästen vierestä ihan laitteen pohjalle, eikä sitä enää saanut sieltä ulos. Ei auttanut vaikka veti ulos sen levyn mihin leivänmurut kertyvät. Paahdin oli onneksi jo aikansa palvellut, joten oli viisainta ostaa uusi sensijaan että olisi ruvennut tuota vanhaa ruuvaamaan auki leipäpalan poistamiseksi.

Leipä jota paahdoin oli Vaasan ruispalat, ja ihan normaalin paksuiset siivut, ei ohuet siivut.

Kun katsoin tätä uutta paahdinta, niin samanlaiselta näyttää senkin sisus. Toivottavasti ei käy samalla tavalla kuin vanhan kanssa.


Vad var det för fel på vår gamla brödrost? Annars fungerade den fortfarande bra, men jag kunde inte tro mina ögon när jag skulle ta ut det rostade brödet ur maskinen. Det fanns inget bröd att se någonstans. Men efter att ha tittat närmare såg jag att brödet hade glidit  ner till botten av maskinen, och jag kunde inte få ut det längre. Inte ens att dra ut plattan där brödsmulorna samlas hjälpte. 

Som tur var hade brödrosten redan tjänat ut sin tid, så det var klokare att köpa en ny istället för att behöva skruva loss den gamla för att ta ut brödbiten. Brödet jag rostade var Vasa rågbröd, och skivorna var normal tjocka, inte tunna skivor. När jag tittade på den här nya brödrosten ser insidan likadan ut. Jag hoppas att det inte går på samma sätt som med den gamla.


KIVAA PÄIVÄÄ - HA EN TREVLIG DAG!

💚💚💚


MUKANA:

Kutoo kutoo Kutoo kutoo, en taaskaan pääse kommentoimaan blogiisi, sillä siellä pyydetään minua kirjautumaan Wordpressiin. Minulla ei ole Wordpress-alustaa, joten en myöskään voi sinne kirjautua!
Kieltenopen kotiblogi


11/01/2026

7 päivääni - Mina 7 dagar




"Näpertelijä" joka on blogikaverini haastoi mukaan 7 päivän minihaasteeseen. Ja minähän innostuin tulemaan mukaan. Eli tässä tulee kuvia seitsemästä päivästäni.

Päivä 1. 
Joulu on korjattu pois ja teki mieli hiukan muuttaa seinän ilmettä. Ripustimme muutaman taulun ruokapöydän taakse ja peili laitettiin pystyasentoon. Aika paljon muuttui seinän ilme.

"Näpertelijä"som är en bloggvän till mig utmanade alla på en 7-dagars mini-utmaning. Och självklart ville jag vara med.  Här är kommer bilder från mina sju dagar. 

Dag 1. 
Julen är bortblockad och jag kände för att ändra utseendet på väggen lite. Vi hängde upp några tavlor bakom matbordet och ställde spegeln i vertikalt läge. Väggens utseende förändrades en hel del.





Päivä 2.
Lunta riittää. Monena päivänä ollaan saatu lumitöitä tehdä.

Dag 2. 
Nog finns det tillräckligt med snö. Vi har  skottat  många dagar.




Päivä 3.
Kuten joka päivä, myös tänään pelattiin korttia. Chipsin tehtaanmyymälästä ostettiin hauskat pelikortit, joiden näkemisestä tulee iloiselle mielelle.

Dag 3. 
Som varje dag spelade vi kort idag. Vi köpte spelkort från Chips-fabriksbutiken, som är så roliga att titta på.




Päivä 4.
Tänään tuli kortteja ja rekisteröin niitä ja kirjoitin lyhyen kiitoksen lähettäjille. TÄÄLTÄ voit lukea mistä kortteja tuli.

Dag 4. 
Idag kom flera kort och jag registrerade dem och skrev ett kort tack till avsändarna. HÄR kan du läsa var korten kom ifrån.





Päivä 5.
Vuoden ensimmäiset tulppaanit ostettu. Tammikuussa tuntuu aina että kevät alkaa kun tulppaanit on ostettu.

Dag 5. 
Köpte årets första tulpaner. I januari känns det alltid som att våren börjar när man har köpt tulpaner.




Päivä 6.
Kaunis talvipäivä. Kävelyllä ihastelin suurta lumimäärä. Tiet oli aurattu ihan kiitettävästi.

Dag 6. 
En vacker vinterdag. Jag promenerade och  tittade den stora mängden snö. Vägarna hade plogats på ett mycket berömvärt sätt.




Päivä 7.
Talviviikonloppuisin katsomme paljon urheilua ja ampumahiihto on yksi suosikeistamme.
Kiitos Näpertelijä kivasta haasteesta!

Dag 7. 
På vinterhelgerna tittar vi på mycket sport och skidskytte är en av våra favoriter.
Tack Näpertelijä för en trevlig utmaning!


💙💙💙





29/12/2025

Näin vuosi meni - Så gick året




Vuosi on melkein lopussa ja on aika tehdä kooste vuoden suosituimmista postauksista. Kaikkein suosituin postaus oli tänä vuonna Kotini vanhin esine - Det äldsta föremålet i mitt hem. Postaus sai 1329 lukijaa.



Året är nästan slut och det är dags att göra en sammanfattning av årets populäraste inlägg. Det populäraste inlägget i år var Kotini vanhin esine - Det äldsta föremålet i mitt hem Inlägget fick 1329 läsare.





Toiseksi suosituin teksti oli TÄMÄ jossa kerroin viikonlopustamme Maarianhaminassa.

Det näst populäraste inlägg var DETTAdär jag berättade om vår helg i Mariehamn.




Kolmanneksi suosituin postaus oli TÄMÄ jossa kyselin
 Onko minulla uniapnea?

Det tredje  populäraste inlägget var DETTA där jag frågade Har jag sömnapné?


 



Neljänneksi eniten luettu oli postaus jossa kerroin tärkeän paperin laatimisesta
Postauksen pääset lukemaan TÄSTÄ.

Det fjärde mest lästa inlägget var det, där jag pratade om att skriva ett viktigt papper.
Du kan läsa inlägget HÄR .


Olen kirjoittanut tätä blogia vuodesta 2018 alkaen. Postauksia on kertynyt 742 kpl, joihin te lukijat olette jättäneet 17925 kommenttia ja 607829 kertaa on blogiani luettu. Kiitos kaikille lukijoille! 

Jag har skrivit den här bloggen sedan 2018. Jag har skrivit 742 inlägg, ni läsare har lämnat 17925 kommentarer, och min blogg har lästs 607829 gånger. Tack till alla läsare!


Marjo kyseli kommentissaan että eikö minulla ollut jo aiemmin toinenkin blogi. No olihan minulla. Sen blogin nimi oli Mökki ja koti Ahvenanmaalla. Se on minulla vielä tallessa mutta en sitä enää päivitä. Pääset kurkkaamaan sitä TÄSTÄ.

💘💘💘











01/11/2025

Portti (marraskuun haaste) - Grind (november utmaningen)




Uusi kuukausi, uusi haasteen aihe. Eletään jo marraskuuta ja se merkitsee, että tämän jälkeen jäljellä on enää yksi haasteen aihe tälle vuodelle.

-----

Ny månad, ny utmaning. Vi är redan i november, vilket betyder att det bara finns ett utmaningsämne kvar för i år efter denna.




Kuten kuvistakin voi päätellä, niin marraskuun aihe on PORTTI.

Minä kuvasin kotikylän portteja ja tein kierroksen Maarianhaminassakin. Eipä ollutkaan ihan helppo löytää portteja. Monessa talossa oli kyllä joskus ollut portti, sillä hienoja portinpylväitä kyllä löytyi, mutta monet olivat poistaneet itse portin. Uskon tämän johtuvan siitä, että joka talossa on nykyään auto ja onhan paljon helpompi ajaa sisälle pihaan kun ei tarvitse nousta avaamaan porttia.

Parilla kierroksella löysin sentään nämä kahdeksan porttia. Onkin aika kiinnostavaa kun valitsee jonkin tietyn aiheen ja yrittää sitten löytää aiheen mukaista kuvattavaa. 

Jos kiinnostuit aiheesta niin ei muuta kuin kauniina syyspäivänä kiertelemään vaikka ihan kotiympäristössäsi. Olisi myös kivaa jos jollain olisi ulkomailla kuvattuja portteja laittaa tähän haasteeseen niin saataisiin ehkä hiukan erikoisempiakin portteja näytille.

Kuvien määrää en ole rajoittanut, ihan yhtä hyvä jos laittaa vaikka vain yhden, taikka kymmenen.

-----

Som ni kan se på bilderna är temat för november GRIND. Jag fotograferade grindarna i min hemby och tog även en rundtur i Mariehamn. Det var inte direkt lätt att hitta grindar. Många hus hade en gång haft grindar, eftersom det fanns några fina grindstolpar, men många hade tagit bort själva grinden. Jag tror att det beror på att varje hus har en bil nuförtiden och det är mycket lättare att köra in på gården när man inte behöver resa sig upp för att öppna grinden. Efter ett par rundor hittade jag dessa åtta grindar. Det är ganska intressant när man väljer ett specifikt ämne och sedan försöker hitta något att fota som passar ämnet. Om du är intresserad av ämnet behöver du bara ta en promenad runt din hemmiljö en vacker höstdag. Det vore också trevligt om någon hade grindar fotograferade utomlands för att skicka in till den här utmaningen, så att vi kanske kunde få några lite mer speciella grindar att visa upp. Jag har inte begränsat antalet bilder, det är lika bra om du skickar in bara en, eller tio. 💜

💜

Mukana ovat:
De är med:



03/10/2025

Olipa hankalaa tällä kertaa



Lokakuun bingopostaus näyttää vähintäänkin villiltä! En tiedä mikä on vialla, mutta kuvia en saanut millään siten kuin halusin ja aloitinkin niiden sijoittelun ainakin viisi tai kuusi kertaa. Päätin sitten antaa periksi ja jättää ne niin kuin blogger ne väkisin halusi tallentaa.  Nyt tuotti vaikeuksia myös se, ettei kollaaseja mitenkään saanut laitettua ruudukon malliin, joten kuvat tulevat yksittäisinä kollaaseina.  Tekstiäkään en jostain syystä saanut laitettua normaaliin tapaan, mutta nyt en enää uskalla yrittää muuttaa mitään, sillä sitten saattaa käydä niin että kuvat vaihtavat yht'äkkiä paikkaa.





Ylärivi vasemmalla: HIDAS/NOPEA. Otin kuvan kahdesta vaa'asta. Toinen vanhempi on hitaampi käyttää, mutta paljon kauniimpi kuin nuorempi kollegansa.



Ylärivin keskellä: KOVA/PEHMEÄ. Kovaa esittää kirpparilta joskus ostamani pikku maljakko ja pehmeää taas tekemämi miniryijy.





Ylärivi oikealla: VALOISA/PIMEÄ. Kylpyhuone valoilla ja ilman. Päiväsaikaan ei oikein pimeää kuvaa saanut kun saunan ikkunasta valo paistaa, mutta tuli ainakin hiukan hämärä.





Keskirivi vasemmalta: TÄYNNÄ/TYHJÄ. Täynnä rupeaa olemaan ensimmäinen saamieni postikorttien laatikko. Niitä on siinä 335kpl. Tyhjänä on sensijaan peltipurkki. Huomaatko mistä nuo välilehdet on tehty? No Aino-jäätelön kansista ja purkeista, eli hyvä syy nauttia jäätelöstä :)



Keskirivi keskellä: OSTAA/MYYDÄ. Meidän paikallinen nettikirppis, jossa voi sekä ostaa, että myydä.






Keskirivi oikealla: SOKERI/ SUOLA. 






Alarivi vasemmalla: AVO/UMPI. Mukit keittiössämme ovat avohyllyllä ja muut sekalaiset ovien takana.





Alarivi keskellä: PIENI/ISO. Värinokkonen jonka sain naapurilta ja kuvan toisessa puolikkaassa samasta kasvista ottamani pistokas, joka lasissa juuria kasvattamassa.




Alarivi oikealla: SISÄ/ULKO. Kahvipurkki sisältä ja ulkopuolelta.

Välillä postausten tekeminen tuottaa teknisesti yhtä paljon vaikeuksia kuin silloin kun ensimmäisiä postauksia vanhaan blogiini väsäilin v. 2012. Nykyisin sentään yleensä sujuu sutjakkaammin, vaan ei tänään. 

Nämä bingot jotka joka kuukausi ilmestyvät ovat Repolainen reissaa ja räpeltää-blogin järjestämiä. Kiitos hänelle näistä välillä kovin visaisistakin tehtävistä.


Oikein kivaa viikonloppua!
💜💜💜






01/10/2025

Viimeksi lukemani kirja (lokakuun haaste)






Kuukausi on taas vaihtunut ja on aika kertoa lokakuun haasteen aihe. Se on Viimeksi lukemani kirja. 

Minun viimeksi lukemani kirja on Lisa Ridzenin kirjoittama KURJET LENTÄVÄT ETELÄÄN. 

Kirja kertoo vanhan miehen viimeisistä päivistä. Mies, joka on nimeltään Bo, elelee koiransa kanssa kaksistaan. Vaimo sairastaa muistisairautta ja asuu hoitokodissa. Parilla on poika Hans, mutta isän ja pojan välit eivät ole parhaat mahdolliset. 

Kirjan kirjoittaja Lisa Ridzen on sosiologi, joka kirjaansa varten on kerännyt aineistoa elämästä Pohjois-Ruotsin maaseudulla. Kirjan kirjoittamiseen innostivat hänen isoisänsä luona käyneiden kotihoitajien päiväkirjamerkinnät, jotka Ridzen sattumalta löysi.

Kirjan oikeudet on myyty yli kolmeenkymmeneen maahan ja se voitti Ruotsissa Årets Bok-kirjallisuuspalkinnon (Vuoden Kirja) .

Kuuntelin tämän kirjan äänikirjana ja mieslukijan ääni oli ihan täydellinen tähän aiheeseen. Kirja oli koskettava, kaunis ja surullinenkin, ihan huippu!

Mikä on sinun viimeksi lukemasi kirja?
📙📙📗📘

Mukana haasteessa tähän mennessä:

03/09/2025

ÄÄtä ja ÖÖtä ja vielä Ååtakin!




REPOLAISENsyyskuun bingo tuntui aluksi ihan mahdottomalta suorittaa. Mutta kun luin tarkemmin hänen ohjeitaan miten sitä voi koota, niin johan onnistui.

Nyt käytetään ÄÄKKÖSIÄ.

Kollaasin vasen yläkulma Ä. Otin kuva katkaravuista eli Äyriäisistä.

Keskellä ylärivissä Y. Eli siihen sopii kuva Ylioppilaasta.

Oikealla ylärivissä Ö eli sopii Öljy.


Keskimmäinen rivi vasemmalla YÖ. Tähän laitoin kuvan Pommernin mastoista jotka kuvasin eräänä nä.

Keskiruutuun sai keksiä itse aiheen ja minulle tietysti tuli siihen, kuten arvata saattaa Åland, jossa olen jo vuosikymmeniä asunut eli ensin v:sta 1983 vuoteen 1998 ja v. 2010 tultiin takaisin. Nyt on menossa 30:s vuosi täällä saarella.

Keskirivin oikeaan ruutuun tuli melkein yhtä arvattavasti Åbo, sillä Turussahan (ja sen lisäksi muutaman vuoden Kaarinassa) olen asunut yhteensä 43 vuotta eli Turku vie vielä voiton Ahvenanmaasta asumisen pituuden suhteen.


Alarivi tuntui ensin ihan hullulta, mutta sainpahan siihenkin sentään kuvat.
Vasemmalle piti tulla kirjaimet ÖÖÄ. Tuntui ettei tuollaista sanaa voi ollakaan, mutta kun huomasin ettei kirjainten tarvitse olla peräkkäin, niin tehtävä helpottui huomattavasti. Eli siihen laitoin kÖllÖttäÄ.

Keskellä alarivissä ÄY. Siihen valikoitui tämä kuva pienimuotoisesta kÄYtävästä Turussa sijaitsevasta Ylösnousemuskappelista. On muuten yksi Turun kauneimpia rakennuksia.

Viimeiseen ruutuun tuli kuva juhlista, joissa ruoka on jo aseteltu esille pöydille, ja ei kun smÄän. 


Tällainen bingo tällä kertaa. Mitähän Repolainen keksii ensi kuuksi meille?

MUKAVAA PÄIVÄN JATKOA!
💛💛💛
       

01/09/2025

Pehmeä (syyskuun haaste)




Syksyn tullen kaipaa jotain lämmintä ja pehmeää ympärilleen. Niinpä valitsin syyskuun haasteen aiheeksi PEHMEÄN.

Omassa kuvassani on pehmeä torkkupeitto joka tuo lämpöä säiden muuttuessa koleammiksi.

Kaikenlaista muutakin pehmeyttä on tietysti olemassa. Mikä sinun mielestäsi edustaa erityisen hyvin pehmeyttä? Näytä kuvasi meille muillekin.

Uudet osallistujat ovat vielä vuoden tässäkin vaiheessa tervetulleita osallistumaan ja postausta saa mielellään jakaa. Suuri joukko uskollisia osallistujia on kuukaudesta toiseen mukana, kiitos heille.

Oikein kaunista syyskuun alkua kaikille!

                         💚💚💛💛💙💙

Mukana haasteessa:



12/08/2025

Missä ollaan? No kivellä, kannolla, katolla....




Elokuun bingo näyttää tällaiselta:

Ylhäällä vasemmalla: KIVELLÄ. Kivi kiven päällä Maarianhaminassa Lilla Holmenissa. Kivellä on ihmeellinen historia. Lue lisää TÄÄLTÄ.

Ylhäällä keskellä: KANNOLLA. Yhtään kuvaa kannosta ei arkistoistani löytynyt ja tämän kuvan otin kuvapankista. Vasta kuvaa katsoessani kollaasissa tajusin että sana on kannolla, joten olisi pitänyt varmaan olla sellainen kuva jossa kannon päällä on jotain. Tyydyin nyt kuitenkin tähän kun olin sen jo kollaasiin sijoittanut.

Ylhäällä oikealla: KATOLLA. Kuvassa kasvihuoneemme silloin kun otettiin irti kaikki kattopaneelit ja puhdistettiin ne painepesurilla.

Keskellä vasemmalla: TAIVAALLA.  Godbyn venesatamasta napattu kuva kun pilvet taivaalla heijastuivat kauniisti veteen.

Keskellä keskellä: MISSÄ. Tässä tapauksessa Kökarissa, jossa muutama vuosi sitten yövyimme tässä hotellissa.

Keskellä oikealla: OKSALLA. Keskellä kaupunkia olevan pikku puutarhan puun oksalla oli tämä narusta punottu "asumus". Kenelle se on tarkoitettu, sitä en tiedä.

Alhaalla vasemmalla PIILOSSA. Aika piilossa omenapuiden suojassa on tämä punamultainen mummonmökki.

Alhaalla keskellä: MAASSA. Satoa mökin lavoissa, maassa.

Alhaalla oikealla: KOLOSSA. Kiven kolossakin voi kukkia kauniisti.

Repolainen reissaa ja räpeltää-blogista löytyy lisää bingoratkaisuja.

💙💙💙

01/08/2025

Tunnettuja ihmisiä (elokuun haaste)




Elokuun haasteen aihetta mietin pitkään. Tämä kuva minulla oli kyllä mielessä, mutta mietin sitten että onko aihe liian vaikea, sillä kuuluisuuksia ei ihan joka päivä näe.

Mutta sitten taas toisaalta, viime kuun haasteen aihe oli helppo, joten kai vähän vaikeampi voisikin olla paikallaan.

Kovin montaa kuuluisuutta en itse ole päässyt kuvaamaan, mutta muutaman vuoden takaisessa kuvassa ovat Sauli Niinistö ja Ruotsin kuningas Kaarle XVI Kustaa kävelemässä Maarianhaminassa.

Eli elokuun haastekuvan aihe on TUNNETTUJA IHMISIÄ.

Lopuksi haluan kiittää teitä jotka olette mukana tässä haasteessa. Haaste on saanut yllättävän paljon osallistumisia. Ja jos vaikka vasta nyt törmäät tähän haasteeseen, niin hyvin voit tulla mukaan vielä, sillä haaste jatkuu vielä vuoden loppuun ja joka kuukausi tulee uusi aihe.

IHANAA KESÄN JATKOA KAIKILLE!
💜💜💜


Mukana haasteessa: