![]() |
Mikä vika sitten vanhaan paahtimeemme tuli? Muuten se edelleenkin toimi ihan hyvin, mutta en ollut uskoa silmiäni kun olin aikeissa ottaa paahtuneen leivän ulos koneesta. Leipää ei näkynyt missään. Mutta tarkemmin katsottuani näin että leipä oli liukunut noiden väkästen vierestä ihan laitteen pohjalle, eikä sitä enää saanut sieltä ulos. Ei auttanut vaikka veti ulos sen levyn mihin leivänmurut kertyvät. Paahdin oli onneksi jo aikansa palvellut, joten oli viisainta ostaa uusi sensijaan että olisi ruvennut tuota vanhaa ruuvaamaan auki leipäpalan poistamiseksi. Leipä jota paahdoin oli Vaasan ruispalat, ja ihan normaalin paksuiset siivut, ei ohuet siivut. Kun katsoin tätä uutta paahdinta, niin samanlaiselta näyttää senkin sisus. Toivottavasti ei käy samalla tavalla kuin vanhan kanssa. Vad var det för fel på vår gamla brödrost? Annars fungerade den fortfarande bra, men jag kunde inte tro mina ögon när jag skulle ta ut det rostade brödet ur maskinen. Det fanns inget bröd att se någonstans. Men efter att ha tittat närmare såg jag att brödet hade glidit ner till botten av maskinen, och jag kunde inte få ut det längre. Inte ens att dra ut plattan där brödsmulorna samlas hjälpte. Som tur var hade brödrosten redan tjänat ut sin tid, så det var klokare att köpa en ny istället för att behöva skruva loss den gamla för att ta ut brödbiten. Brödet jag rostade var Vasa rågbröd, och skivorna var normal tjocka, inte tunna skivor. När jag tittade på den här nya brödrosten ser insidan likadan ut. Jag hoppas att det inte går på samma sätt som med den gamla. KIVAA PÄIVÄÄ - HA EN TREVLIG DAG! 💚💚💚 MUKANA: Kutoo kutoo Kutoo kutoo, en taaskaan pääse kommentoimaan blogiisi, sillä siellä pyydetään minua kirjautumaan Wordpressiin. Minulla ei ole Wordpress-alustaa, joten en myöskään voi sinne kirjautua! Kieltenopen kotiblogi |
Näytetään tekstit, joissa on tunniste blogihaaste. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste blogihaaste. Näytä kaikki tekstit
01/02/2026
Haaste 2026 helmikuu - Utmaning 2026 februari
11/01/2026
7 päivääni - Mina 7 dagar
![]() |
"Näpertelijä" joka on blogikaverini haastoi mukaan 7 päivän minihaasteeseen. Ja minähän innostuin tulemaan mukaan. Eli tässä tulee kuvia seitsemästä päivästäni. Päivä 1. Joulu on korjattu pois ja teki mieli hiukan muuttaa seinän ilmettä. Ripustimme muutaman taulun ruokapöydän taakse ja peili laitettiin pystyasentoon. Aika paljon muuttui seinän ilme. "Näpertelijä"som är en bloggvän till mig utmanade alla på en 7-dagars mini-utmaning. Och självklart ville jag vara med. Här är kommer bilder från mina sju dagar. Dag 1. Julen är bortblockad och jag kände för att ändra utseendet på väggen lite. Vi hängde upp några tavlor bakom matbordet och ställde spegeln i vertikalt läge. Väggens utseende förändrades en hel del. |
![]() |
Päivä 2. Lunta riittää. Monena päivänä ollaan saatu lumitöitä tehdä. Dag 2. Nog finns det tillräckligt med snö. Vi har skottat många dagar. |
![]() |
Päivä 4. Tänään tuli kortteja ja rekisteröin niitä ja kirjoitin lyhyen kiitoksen lähettäjille. TÄÄLTÄ voit lukea mistä kortteja tuli. Dag 4. Idag kom flera kort och jag registrerade dem och skrev ett kort tack till avsändarna. HÄR kan du läsa var korten kom ifrån. |
29/12/2025
Näin vuosi meni - Så gick året
![]() |
Vuosi on melkein lopussa ja on aika tehdä kooste vuoden suosituimmista postauksista. Kaikkein suosituin postaus oli tänä vuonna Kotini vanhin esine - Det äldsta föremålet i mitt hem. Postaus sai 1329 lukijaa. Året är nästan slut och det är dags att göra en sammanfattning av årets populäraste inlägg. Det populäraste inlägget i år var Kotini vanhin esine - Det äldsta föremålet i mitt hem Inlägget fick 1329 läsare. |
![]() |
Toiseksi suosituin teksti oli TÄMÄ jossa kerroin viikonlopustamme Maarianhaminassa. Det näst populäraste inlägg var DETTAdär jag berättade om vår helg i Mariehamn. |
![]() |
Kolmanneksi suosituin postaus oli TÄMÄ jossa kyselin Onko minulla uniapnea? Det tredje populäraste inlägget var DETTA där jag frågade Har jag sömnapné? |
![]() |
Neljänneksi eniten luettu oli postaus jossa kerroin tärkeän paperin laatimisesta Postauksen pääset lukemaan TÄSTÄ. |
Det fjärde mest lästa inlägget var det, där jag pratade om att skriva ett viktigt papper.
Du kan läsa inlägget HÄR .
Olen kirjoittanut tätä blogia vuodesta 2018 alkaen. Postauksia on kertynyt 742 kpl, joihin te lukijat olette jättäneet 17925 kommenttia ja 607829 kertaa on blogiani luettu. Kiitos kaikille lukijoille!
Jag har skrivit den här bloggen sedan 2018. Jag har skrivit 742 inlägg, ni läsare har lämnat 17925 kommentarer, och min blogg har lästs 607829 gånger. Tack till alla läsare!
Marjo kyseli kommentissaan että eikö minulla ollut jo aiemmin toinenkin blogi. No olihan minulla. Sen blogin nimi oli Mökki ja koti Ahvenanmaalla. Se on minulla vielä tallessa mutta en sitä enää päivitä. Pääset kurkkaamaan sitä TÄSTÄ.
💘💘💘
01/11/2025
Portti (marraskuun haaste) - Grind (november utmaningen)
03/10/2025
Olipa hankalaa tällä kertaa
Ylärivi vasemmalla: HIDAS/NOPEA. Otin kuvan kahdesta vaa'asta. Toinen vanhempi on hitaampi käyttää, mutta paljon kauniimpi kuin nuorempi kollegansa.
Ylärivi oikealla: VALOISA/PIMEÄ. Kylpyhuone valoilla ja ilman. Päiväsaikaan ei oikein pimeää kuvaa saanut kun saunan ikkunasta valo paistaa, mutta tuli ainakin hiukan hämärä.
Keskirivi vasemmalta: TÄYNNÄ/TYHJÄ. Täynnä rupeaa olemaan ensimmäinen saamieni postikorttien laatikko. Niitä on siinä 335kpl. Tyhjänä on sensijaan peltipurkki. Huomaatko mistä nuo välilehdet on tehty? No Aino-jäätelön kansista ja purkeista, eli hyvä syy nauttia jäätelöstä :)
Keskirivi keskellä: OSTAA/MYYDÄ. Meidän paikallinen nettikirppis, jossa voi sekä ostaa, että myydä.
Keskirivi oikealla: SOKERI/ SUOLA.
Alarivi vasemmalla: AVO/UMPI. Mukit keittiössämme ovat avohyllyllä ja muut sekalaiset ovien takana.
Alarivi oikealla: SISÄ/ULKO. Kahvipurkki sisältä ja ulkopuolelta.
Välillä postausten tekeminen tuottaa teknisesti yhtä paljon vaikeuksia kuin silloin kun ensimmäisiä postauksia vanhaan blogiini väsäilin v. 2012. Nykyisin sentään yleensä sujuu sutjakkaammin, vaan ei tänään.
Nämä bingot jotka joka kuukausi ilmestyvät ovat Repolainen reissaa ja räpeltää-blogin järjestämiä. Kiitos hänelle näistä välillä kovin visaisistakin tehtävistä.
Oikein kivaa viikonloppua!
💜💜💜
01/10/2025
Viimeksi lukemani kirja (lokakuun haaste)
03/09/2025
ÄÄtä ja ÖÖtä ja vielä Ååtakin!
![]() |
REPOLAISENsyyskuun bingo tuntui aluksi ihan mahdottomalta suorittaa. Mutta kun luin tarkemmin hänen ohjeitaan miten sitä voi koota, niin johan onnistui. Nyt käytetään ÄÄKKÖSIÄ. Kollaasin vasen yläkulma Ä. Otin kuva katkaravuista eli Äyriäisistä. Keskellä ylärivissä Y. Eli siihen sopii kuva Ylioppilaasta. Oikealla ylärivissä Ö eli sopii Öljy. Keskimmäinen rivi vasemmalla YÖ. Tähän laitoin kuvan Pommernin mastoista jotka kuvasin eräänä YÖnä. Keskiruutuun sai keksiä itse aiheen ja minulle tietysti tuli siihen, kuten arvata saattaa Åland, jossa olen jo vuosikymmeniä asunut eli ensin v:sta 1983 vuoteen 1998 ja v. 2010 tultiin takaisin. Nyt on menossa 30:s vuosi täällä saarella. Keskirivin oikeaan ruutuun tuli melkein yhtä arvattavasti Åbo, sillä Turussahan (ja sen lisäksi muutaman vuoden Kaarinassa) olen asunut yhteensä 43 vuotta eli Turku vie vielä voiton Ahvenanmaasta asumisen pituuden suhteen. Alarivi tuntui ensin ihan hullulta, mutta sainpahan siihenkin sentään kuvat. Vasemmalle piti tulla kirjaimet ÖÖÄ. Tuntui ettei tuollaista sanaa voi ollakaan, mutta kun huomasin ettei kirjainten tarvitse olla peräkkäin, niin tehtävä helpottui huomattavasti. Eli siihen laitoin kÖllÖttäÄ. Keskellä alarivissä ÄY. Siihen valikoitui tämä kuva pienimuotoisesta kÄYtävästä Turussa sijaitsevasta Ylösnousemuskappelista. On muuten yksi Turun kauneimpia rakennuksia. Viimeiseen ruutuun tuli kuva juhlista, joissa ruoka on jo aseteltu esille pöydille, ja ei kun sYÖmÄän. |
Tällainen bingo tällä kertaa. Mitähän Repolainen keksii ensi kuuksi meille?
MUKAVAA PÄIVÄN JATKOA!
💛💛💛
01/09/2025
Pehmeä (syyskuun haaste)
Syksyn tullen kaipaa jotain lämmintä ja pehmeää ympärilleen. Niinpä valitsin syyskuun haasteen aiheeksi PEHMEÄN.
Omassa kuvassani on pehmeä torkkupeitto joka tuo lämpöä säiden muuttuessa koleammiksi.
Kaikenlaista muutakin pehmeyttä on tietysti olemassa. Mikä sinun mielestäsi edustaa erityisen hyvin pehmeyttä? Näytä kuvasi meille muillekin.
Uudet osallistujat ovat vielä vuoden tässäkin vaiheessa tervetulleita osallistumaan ja postausta saa mielellään jakaa. Suuri joukko uskollisia osallistujia on kuukaudesta toiseen mukana, kiitos heille.
Oikein kaunista syyskuun alkua kaikille!
💚💚💛💛💙💙
Mukana haasteessa:
12/08/2025
Missä ollaan? No kivellä, kannolla, katolla....
![]() |
Elokuun bingo näyttää tällaiselta: Ylhäällä vasemmalla: KIVELLÄ. Kivi kiven päällä Maarianhaminassa Lilla Holmenissa. Kivellä on ihmeellinen historia. Lue lisää TÄÄLTÄ. Ylhäällä keskellä: KANNOLLA. Yhtään kuvaa kannosta ei arkistoistani löytynyt ja tämän kuvan otin kuvapankista. Vasta kuvaa katsoessani kollaasissa tajusin että sana on kannolla, joten olisi pitänyt varmaan olla sellainen kuva jossa kannon päällä on jotain. Tyydyin nyt kuitenkin tähän kun olin sen jo kollaasiin sijoittanut. Ylhäällä oikealla: KATOLLA. Kuvassa kasvihuoneemme silloin kun otettiin irti kaikki kattopaneelit ja puhdistettiin ne painepesurilla. Keskellä vasemmalla: TAIVAALLA. Godbyn venesatamasta napattu kuva kun pilvet taivaalla heijastuivat kauniisti veteen. Keskellä keskellä: MISSÄ. Tässä tapauksessa Kökarissa, jossa muutama vuosi sitten yövyimme tässä hotellissa. Keskellä oikealla: OKSALLA. Keskellä kaupunkia olevan pikku puutarhan puun oksalla oli tämä narusta punottu "asumus". Kenelle se on tarkoitettu, sitä en tiedä. Alhaalla vasemmalla PIILOSSA. Aika piilossa omenapuiden suojassa on tämä punamultainen mummonmökki. Alhaalla keskellä: MAASSA. Satoa mökin lavoissa, maassa. Alhaalla oikealla: KOLOSSA. Kiven kolossakin voi kukkia kauniisti. |
Repolainen reissaa ja räpeltää-blogista löytyy lisää bingoratkaisuja.
💙💙💙
01/08/2025
Tunnettuja ihmisiä (elokuun haaste)
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)































