01/02/2024

Marimekon Unikko 60-vuotias


Kuva: Marimekko

Unikkoja, unikkoja...

Maija Isola suunnitteli v. 1964 Marimekolle Unikko-kuosin, eli se täyttää tänä vuonna 60 vuotta.

Marimekon Unikko-kuosi jakaa mielipiteitä. Toiset eivät enää halua nähdä yhtäkään unikkoa ja toiset taas eivät saa niistä tarpeekseen. Minä kuulun jälkimmäisiin ja nyt haaveilenkin Unikko-mukeista.

Mukeja minulla riittää kyllä ilman Unikkojakin, mutta koskaanhan mukeja ei ole liikaa, ei ainakaan niin kauan kuin kaappeihin tai seinälle mahtuu.

Minulle mieluisimpia värejä noissa mukeissa ovat tällä hetkellä beige, valkoinen ja ruskea. Paikkakunnalla jossa asun ei näitä myydä enää, kun se liike joka myi Marimekon tuotteita lopetti toimintansa. 

Siispä, jos innostun näitä unikko-mukeja keräämään, niin on suunnistettava laivalle. Siellä näitä ainakin on. Laivalta olen ostanut useimmat Marimekko-laukutkin ja viimeisin ostos oli väriltään musta, jossa unikot ovat myös mustia mutta erottuvat pohjaväristä juuri kivasti.






Kuva: Marimekko

Unikko-kuvioisia tuotteita on vaikka kuinka paljon. Itselle tuli mieleen ainakin nämä:
- kankaat
- vuodevaatteet
-pöytäliinat
- pyyheliinat
- lautasliinat
- astiat
- tarjottimet
- lasinaluset
- laukut, meikkipussit, kukkarot
- sateenvarjot, kumisaappaat
- vaatteet mm. hupparit, t-paidat, sukat, hatut, lippikset ym.

Onpa Unikkoa nähty myös lentokoneiden kyljissä, kännykänkuorissa ja pankkikorteissa.

Eli suosittu tuote siitä on tullut, ei yksin meillä Suomessa, vaan ympäri maailman.


Kuva: Marimekko


Oletko sinä Unikon ystävä, vai etkö halua sitä ainakaan omaan kotiisi?

Minä onnittelen 60-vuotiasta ja rupean katselemaan sillä silmällä noita mukeja kun kohdalle sattuu.


OIKEIN HIENOA HELMIKUUTA SINULLE!

🌼🌼🌼

28 kommenttia:

  1. Oikein hyvää helmikuuta!
    Pidän kaikista esineistä postauksesi kuvissa. Minulla ei ole kovin paljon unikkokuosia, mutta muistan sen jo lapsuudenkodistani. Onhan se todella hieno.
    Italiassa asuessani huomasin heti tutunnäköiseksi kuosin, jota Dolce & Gabbana käyttivät mekoissaan (2008) ja arvelin ensiksi, että kyseessä on jokin yhteistyö. Luvatontahan se käyttö kuitenkin oli ja D&G päätyi maksamaan korvauksia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Sara. Näistä minäkin pidän ja ihmettelenkin miksei minulla Unikkoa paljoakaan ole. Olen sen verran vanhempaa ikäpolvea että lapsuudenkodissani näitä ei ollut.
      Tuollainen toisten ideoiden plagiointi ei todellakaan ole kivaa. Hyvä että joutuivat korvaamaan tekojaan.

      Poista
  2. Kivoja mukeja . Minulla ei ole kuin muutamia unikko pöytäliinoja yksi mekko ja pussukka ja polvisukat
    samaa väriä kaikki . Marimekkoa on sitten muita kuoseja .

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mullakin on yksi Unikko-kassi ja neljä pöytätablettia joissa on tuo unikkokangas. Niin ja yksi olkalaukku. Mutta Marimekko-tuotteet ovat suosikkejani.

      Poista
  3. Moni tosiaan tykkää, varmaan siksi sitä tehdään niin monenlaista ja näkyy paljon. Itse en oikein välitä ja kuosia on muutenkin niin usein jossain näkyvillä, etten halua sitä vielä kotonakin katsoa.
    Löysin pari vuotta sitten todella kivan anorakin Marimekon outletista, jonne menin tappamaan aikaa. Malli oli täydellinen minulle. Se oli ihan vain yksivärinen. Kassalla myyjä sanoi, että kiva, kun tässä on vuorissa tuota Unikkoa... Minun oli pakko sanoa, että joo mutta onneksi se on niin tummana versiona, ettei kuvioista saa kunnolla selvää :-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ymmärrän ihan hyvin etteivät kaikki tästä tykkää, olemmehan erilaisia. Ja kun olen tietävinäni että asut vanhassa talossa, niin voi olla ettei Unikko-tyyli oikein siihen sopisikaan. Ennemmin kuvittelen että vanhaan ympäristöön sopii paremmin raidat ja ruudut. Hyvin osasit vastata myyjän kommenttiin :)))

      Poista
  4. Unikkokousi on kiva hillityissä väreissä ♡ Mukavaa viikonloppua sinulle toivotan hiukan etuajassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sinulle minimalistina hillityt värit ovatkin mieleen. Samoin sinne oikein kivaa viikonloppua!

      Poista
  5. Ihania ovat. En ole koskaan ennen välittänyt Marimekosta, mutta jotenkin se alkoi viehättää silmää muutama vuosi sitten ❤️ Kiva oli katsella tänne laittamasi kuvat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä. Minä olen aina ollut Marimekkofani, mutta kaikista heidän nykyisistä vaatteistaan en pidä. Ja miksi mallien joiden päällä niitä esitellään, pitää aina olla melkeinpä rumia ja pelottavan näköisiä?

      Poista
    2. Mallien ilmeitä olen minäkin ihmetellyt myös muiden merkkien kohdalla. :) Itse ostaisin mieluiten vaatteita, joiden esittelijät näyttävät iloisilta ja hyväntuulisilta.

      Poista
    3. Anonyymi2/2/24 09:22

      Joo, tuo "rumuus" taitaa olla oikein trendi nykyään.

      Poista
  6. Ritavuoren juurella1/2/24 17:29

    Vau, olet todella perehtynyt aiheeseen! Baltic Princesillä ainakin näyttää Marimekkoa olevan, mutta jostain syystä brändi ei ole sytyttänyt minua. Meillä on muutama Mariskooli. Juuri ja vain ne värit, joista tykkään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En nyt tiedä perehtymisestä, mutta netistä löytyy kaikenlaista tietoa. Vaikka olen Marimekkofani, niin minulla ei ole yhtään Mariskoolia jostain syystä.

      Poista
  7. Jaa-a, miten sen sanoisi, ehkä mieltymykseni menee tasan 50-50. Marimekolla on niin paljon ihanuuksia, muistan eka kosketukseni Marimekkoon yleensäin kun ostin Lokkia


    vuonna kirves ja vasara, olin nuori rouva ja ostin olohuoneeseen tummanpunaiset Lokki täys pitkät verhot. Kun muutettiin tein niistä tyynynpäälliset, silloin Marimekko ei ollut vielä trendi vaan aloitteleva yritys ja loput on historiaa..
    Kommenttini jakaantui hassusti enkä osaa korjata sitä..sori -d

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lokki-verhot ostin minäkin työpaikalleni kun minun tehtäväkseni annettiin valita verhot. Niissä oli kirkkaanpunaista ja valkoista.
      Ei haittaa jakaantuminen ollenkaan :)

      Poista
  8. Pakko tunnustaa, ettei Marimekko ole ollut koskaan suosikkini, mutta nuo mukit ovat ihan kivoja. 😊

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yllättävän moni täällä kertoo ettei ole Marimekon ystävä! Ovatkohan monet siitä tykkäävät ulkomaalaisia, vai mistä suosio mahtaa johtua? Noita mukeja minä haluan itselleni.

      Poista
  9. Minäkin kuulun niihin, jotka tykkää Lokista. Intoilin aikoinaan kovasti myös Vihkiruususta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lokki-kangas on yksinkertainen ja tyylikäs. Vihkiruusu on minulle tuntematon. Pitää googlettaa.

      Poista
  10. Onnea vaan 60-vuotiaalle kuosille. Onhan se pitkä ikä pysyä pinnalla.
    En kuulu Unikko-faneihin, mutta ylläolevista kuvista viehätti tuo mustavalkoinen muki, jossa unikot olivat aika pieniä. Se on oikein sievä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kauan on Unikko pysynyt suosiossa. Tuo mustavalkoinen on yksi minunkin suosikeistani ruskean ja beigen lisäksi.

      Poista
  11. Onnea Marimekko ja Unikko ♥

    Minä pidän kyllä Unikko kuosista mutta yhtään Unikko tuotetta en kyllä omista. Joskus kuolasin Unikko mekko laivalta itselleni mutta silloin ei löytynyt harmikseni kokoa kun olisivat olleet vielä laivalla alessa. Harmitti totta kai!

    Unikko-mukit ovat kauniita ja voisin hyvin ottaa niitä omaakin keittiööni ellen juuri nyt olisi mukikiellossa! Jouluksi tuli nimittäin taas hankittu pari joulumukia ja kun pakkailtiin pois olin ihmeissäni mihin ne mahtuvat.

    Jään mielenkiinnolla odottamaan päädytkö mustavalkoiseen vai ruskea-beigeen.
    Hyvää viikonloppua Kristiina ja helmikuuta ♥ Linnut laulavat jo kilpaa päivisin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pitkä aika tuo 60 vuotta. Olipa harmi ettei sopivaa kokoa löytynyt. Mukikielto saisi olla minullakin :) Saa nähdä miten kauan kestää ennen kuin saan ensimmäisen Unikko-mukini.
      Olen huomannut lintujen laulun ja vilkkaan lentelyn kävelylenkeilläni, ihanaa!
      Hyvää viikonloppua sinulle myös <3

      Poista
  12. Minusta kaikki marimekot ovat aivan karmeita. Ei tule minun kotiini ainuttakaan. Toinen, jonka suosiota en ymmärrä, ovat kaikki muumituotteet. Mutta makuasioistahan ei voi kiistellä. Varsinkin mustat, beiget ja muut murretut kamaluudet kierrän kaukaa, olivat sitten muotia tai ei. Elämässä pitää olla väriä ja blingblingiä! :)
    Mukavaa viikonloppua Sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin erilaisia ovat maut. Minä taas tykkään lähes kaikista Marimekkotuotteista. Beigestä en minäkään tykkää esim. vaatteissa, mutta noissa Unikko-mukeissa tuo väri on kaunis valkoiseen yhdistettynä. Väreistä tykkään silti minäkin, mutta sitten taas blingblingit eivät ole yhtään makuuni, kuten ei liika "krumeluuriuskaan" :)
      Samoin sinulle, hienoa sunnuntaita!

      Poista
  13. Hih - nyt voisi tulla piiiiiiiiiiiiitkä vastaus...
    Ollaan UNIKON kanssa ikätovereita ja minulla oli jo koulutyttönä Unikkoverhot omassa huoneessani.... Kyllästyin teininä - mutta en kuitenkaan tullut heittäneeksi niitä pois... häälahjaksi saimme ensimmäiset Unikko-pussilakanat.... ja siitä se sitten taas lähti.... vanhat omat verhoni ovat yhä nyt jo vanhassa lastenhuoneessa (vierashuone lienee nykyään) ja Unikkoa löytyy niin sisutuksesta, astioina, koruina kuin varsinkin omasta vaatehuoneesta päällysvaatteista alusvaatteisiin ja varsinkin mekkoja ja huiveja. Voisin varmaan pukeutua vaikka pelkkään Unikkoon... kun Adidas ja Unikko yhdistyivät - niin silloin vasta hullaannuinkin....
    Ja mitä lakanoihin tulee... niin ne samat liki 40-vuotta sitten saadut ei ole menettäneet värejään, ei nukkaantuneet.... samaa ei kyllä voi sanoa uusimmista vuodevaatteista, ikävä kyllä Marimekon laatu on heikentynyt...
    Muut Marimekot ei ole iskeneet missään vaiheessa - mutta ehkä se on juuri tuo ikätoveruus.....

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä ettet heittänyt pois verhoja. Mulla oli myös naimisiin mentyäni Marimekon verhot, mutta kankaan nimeä en muista. Ne olen valitettavasti hävittänyt. Nyt ne olisivat taas mieleiset. Marimekon Unikko-kuosilliset tennarit ovat aivan ihanat. Tuo pitää paikkansa, että Marimekko-tuotteiden laatu ei tänä päivänä ole yhtä hyvä kuin ennen.
      Minä olen lähes aina tykännyt kaikista Marimekko-tuotteista.

      Poista