28/04/2020

KUKKA


Kuten jo muutamanakin edellisenä vuonna, olen taas kylvänyt kukansiemeniä melkoisen määrän ja saanut ne kasvamaan niin, että kohta taidan istuttaa ne ulos, tai ainakin kasvihuoneeseen.

Olen saanut kääpiösamettikukan kasvanaan hienosti joka vuosi ja niinpä kylvin niitä taas tänä vuonnakin. 
 



Tällä hetkellä ne ovat vielä sisällä ja ovat noin 10cm:n pituisia. Kasvaessaan ne haaroittuvat mätäsmäisiksi ja ovat iloisen kirkkaan värisiä kukkamaassa. Laitan niitä lavakaulukseenkin karkoittamaan tuholaisia. Miten paljon ne auttavat siinä hommassa, en tiedä, mutta ovat ainakin kivan näköisiä siellä hyötykasvien joukossa. 



Minulla on vielä pussillinen näiden siemeniä ja voi olla että kylvän ne suoraan maahan tai ruukkuihin kun ilmat lämpenevät.

Aamupäivällä ripsutteli hiukan sadetta, mutta nyt on taas kaunista ja aionkin mennä jatkamaan maalausurakointia. Mulla on terassilla alaosien maalaus ja J kiipeilee tikapuilla ja maalaa yläosia. Minä en melkein uskalla edes katsoa kun hän kiipeää ylös. Ja vielä on valokatekin laittamatta! 


Muiden bloggaajien kukkia voit katsoa täältä.

Onko sinulla tapana kasvattaa kesäkukkia siemenestä?


MUKAVAA PÄIVÄÄ!

💛💛💛

31 kommenttia:

  1. Minulla on aina yksi pussillinen kesäkukkien siemeniä, tällä kertaa oli sellainen sekoitus! Nyt luovuin pussukasta hoitolasten vuoksi. Istutin heidän kanssaan äitienpäivä kukiksi nämä siemenet!
    Kauniin kukkaista tiistaita sinulle Kristiina <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuollainen kesäkukkasekoitus olisikin kiva kun ei ihan tarkkaan tietäisi mitä sieltä tulee. Kivan äitienpäivälahjan lapset saavat äidilleen vietäväksi!

      Poista
  2. Vastaukset
    1. Tämä on helppo kasvatettava ja kukkii pitkään.

      Poista
  3. Oi että, kun joskus sais aikaiseksi laittaa itsekin samettikukat siemenestä, vaan en ole vielä yhtenäkään vuonna laittanut, suunnitellut kyllä jo monta vuotta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ne on aika helppoja kasvatettavia. Usein olen kylvänyt ne vasta ulos, mutta nyt laitoin ensin sisälle.

      Poista
  4. Itselläni ei ole minkäänlaista multapeukaloa, mutta nautin kyllä kukkien katselemisesta ja kuvaamisesta.

    Ihanaa kasvua kuvissasi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kukat ovatkin kiitollisia kuvattavia. Pysyvät paikallaan, jos ei kovin tuule :)

      Poista
  5. Samettikukat on vielä istuttamatta mutta nyt ensitilassa sekin hoituu. Kesäkukkia olen suunnitellut monta vuotta kasvattaa mutta on aina jäänyt. Jos nyt saisi aikaiseksi. Olisi kiva ottaa jotain aina maljakkoon. Sinulla on terhakat samettikukan alut minäkin olen joskus istuttanut suoraan siemenet maahan kasvilavaan lehtikaalin joukkoon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ehdit laittaa ne vaikka vasta maahankin. Syötävien kasvien seuraksi näitä on kiva laittaa. Jos vaikka pitäisivät tuholaiset poissa.

      Poista
  6. Sieltä ne maasta pienetkin ponnistaa. Söpöt kuvat aiheesta.

    T. Täysin arkista

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nuo pienet haluaisivat varmaan päästä jo hiukan väljemmille maille :)

      Poista
  7. Very pretty flowers - it is so nice to grow them from seed.

    VastaaPoista
  8. Olen parina vuona yrittänyt, mutta meillä ehtivät puput kukkien kimppuun :) Taitavat olla aika hyvän makuisia. Pupuja on tässä kyllä ihan välillä vaivaksi asti, mutta ovat ne kyllä suloisia, kun valkoinen häntä vain vilahtelee.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pupuille ehkä kelpaa mikä vaan, kunhan on kasvista :) Mutta suloisia ne kieltämättä ovat.

      Poista
  9. Minä istutin tänään auringonkukkaa, tuoksuhernettä ja punahattua - saa nähdä miten käy :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noista en ole mitään kokeillut. Mutta tuoksuhernettä olisi kiva laittaa. Pidetään peukkuja että onnistut!

      Poista
  10. Ihanaa katsella muiden kylvöjä, itsekin olen aikoinani ollut kovasti jopa siemenpöperö. Kaikki-tai-ei-mitään-tyyppinä fokukseni on siirtynyt seuraavaan hengitykseni seisauttavaan juttuun ja puutarha taimineen on jäänyt hyvin perustettuun omaan rauhaansa :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nämä ovat ainoat mitä olen kylvänyt, plus viisi pelargonia, jotka eivät kyllä kukintaan ehdi täksi kesäksi, hyvä jos seuraavaksi. Niin jos ovat silloin vielä hengissä🤣

      Poista
  11. Pari pussia siemeniä minullakin, mutta ajattelin laittaa suoraan ulos.
    Kivat kuvat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäkin aion vielä ostaa jotain ulos kylvettävää. 🌼🌸🏵️

      Poista
  12. Joskus kun olen kasvattanut, niin mitään ei ole syntynyt eli tyydyn ihailemaan teidän muiden ihania kukkia. Kauniilta näyttää. <3

    Sydämellistä keskiviikkoa Kristiina. <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aina ei voi onnistua. Mulla hiukan samanlaiset kokemukset mm. paprikasta tänä vuonna kun otin ostetusta paprikasta siemeniä ja kylvin ne multaan. Mitään ei ruvennut itämään.
      Oikein mukavaa viikon keskikohtaa sinullekin<3

      Poista
  13. Nuo kääpiösamettikukat ovat kyllä kauniita ja tykkään niistä enemmän kuin tavallisemmista, isommista samettikukista.
    Oikein mukavaa vappua sinulle myös!

    VastaaPoista
  14. Kääpiösamettikukat ovat kauniita ja kiitollisia. Hyvää vappua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ne kukkivat runsaina melkein koko kesän. Oikein hyvää vappua sinullekin!

      Poista
  15. Ihania kevätpuuhia!
    Itse en ole koskaan siemenestä kukkia kasvattanut. Parvekekukat ostan valmiina.
    Iloista Vappua sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Keväällä on paljon mukavaa tekemistä. Siemenestä olen minäkin kasvattanut vain näitä ja sitten unikkoja, jotka olen tosin kylvännyt suoraan maahan.
      Samoin sinulle!

      Poista
  16. Onpa kaunis tuo kääpiösamettikukka. Hyvin olet saanut sen kasvamaan. Mukavaa vappua!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kääpiösamettikukka on mielestäni helppo kasvatettava, tai ainakin minulla se on aina onnistunut.
      Sinulle myös oikein hyvää vappua!

      Poista