09/10/2022

Patikointia Kungsön patterimäellä

Eilen oli kaunis aurinkoinen syyspäivä ja lähdimme patikoimaan Kungsön patterimäelle. Kungsö on lyhyehkön ajomatkan päässä Maarianhaminasta Gottbyn suuntaan.

Opastaulussa parkkipaikan vieressä kerrotaan seuraavaa:

"Kungsön patterimäen  alueella on kivetty 2km pituinen venäläisten  sotilastie ja kasarmialue, joka rakennettiin Dalsbergin kukkulalle vuosina 1916-1918.  Rannikkopatteri oli osa suurta puolustuslinjaa joka ulottui Ahvenanmaalta aina etelään Hiidenmaalle ja Saarenmaalle. Sen tarkoituksena oli sulkea Suomenlahden suu ja valvoa Pohjanlahden liikennettä. Kasarmialueella on jäljellä rakennusten kivijalkoja ja Dalsbergin mäellä on räjäytettyjen tykkijalusten raunioita sekä näkötorni, josta avautuu näkymä Maarianhaminan rannikolle ja merialueelle."

"Patterimäen ympäri kulkee useita polkuja vaihtelevassa maastossa. Polku ylittää kasarmialueen ja kulkee näkötornin kautta ja sieltä edelleen sekä länteen että itään. Itään päin voi seurata pehmeää sammaleista polkua, joka kiemurtelee metsän läpi Kungsöfjärdenin rantaan. Länteen johtava polku kulkee lähellä Gottbysundin salmen rantaa."

Jätimme auton pysäköintipaikalle, joka oli ihan tien vieressä, oikealla puolella. Siitä voi helposti ajaa ohi huomaamatta pienehköä kylttiä "Kungsö batteri", joten kannattaa hiljentää vauhtia ja olla silmä tarkkana.

Me pysäköimme auton kuvassa näkyvään alempaan parkkipaikkaan ja kiersimme reitin joka vei länteen ja kulki suuren osan matkasta rannan tuntumassa. Alkuun kuljetaan leveää soratietä pitkin. Tien varrella on mäntymetsää, "kivipeltoja", jäkäläkasvustoja ja sileää kalliota.

Vihreävalkoiset tolpat viitoittavat polkua. Paikoitellen olisi niitä voinut olla hiukan tiheämmässä. Mm. näkötornilta lähdettyä ei ihan heti tiennyt mihin suuntaan piti lähteä. Oikea suunta sentään löytyi ja jatkoimme matkaa. Lyhyt pätkä polkua oli aika vaikeakulkuinen ja kivinen, joten huonojalkaisille ei tämä osuus ole sopiva.

Mutta parkkipaikalta näkötornille johtava tienosuus sopii ihan kaikille.
Polun varrella on myös piknikille sopivia pöytäryhmiä, joten eväät kannattaa ottaa mukaan.

Näkötornista oli hienot näkymät. Polkukin muuttui vähitellen paremmaksi kulkea ja kohta se muuttui kunnon soratieksi. Tuntui oudolta kun yhtäkkiä olimme kohdassa jossa tien vieressä oli ihan asuttu talo kauniine pihapiireineen. Meri pilkotti talon toiselta puolelta. Paikka oli kaunis, mutta hiukan ajattelin että ovat talon aika metsään rakentaneet.

Eipä tarvinnut kovin montaa metriä kulkea kun muitakin taloja harvakseltaan näkyi. Tuli melkein mieleen että olemmeko eksyneet pois polulta, mutta sitten taas näkyi tuollaisia valkovihreitä tolppia, joten oikealla tiellä olimme.

Taloja taisi olla toistakymmentä, toinen toistaan upeammalla paikalla. Ja kyltissä kehotettiin ajamaan hitaasti leikkivien lasten vuoksi. Meidän ei tarvinnut nopeudesta huolehtia kun jalkapatikassa liikuimme.

Kohta tulimme tienhaaraan ja käännyimme vasemmalle asfalttitielle. Olimme nyt kulkeneet reittimme ympäri ja jatkoimme kulkuamme autolle päin.  Tieosuus autolle vaikutti pidemmältä kuin olimme luulleet, mutta lopulta automme pilkisti puiden lomasta.

Taas oli löydetty mukava patikointireitti, jota emme aiemmin olleet kulkeneet, vaikka Kungsön patterilla olemme ennenkin käyneet. Seuraavalla kerralla haluamme katsoa mitä toinen reitti täällä tarjoaa.

💚💚💚

1. Patikointi on ihan parasta liikuntaa näin syksyisin🍂🍁🍂Ei ole liian kuuma, ja luonto hehkuu ruskan eri väreissä. Mielenkiintoisen reitin löysitte👍🏻Me mennään tänään patikoimaan Karevansuon pitkospuille, jonne pääsee Rivieran hiekkakuoppien luota. Oletko sinä käynyt joskus retkeilemässä näillä meidän hoodeilla? Etkös ennen asunutkin täällä Maskussa päin?

1. Niin on. Oli niin raikas ilma kun tuolla kävelimme. Pitkospuita pitkin on mukava patikoida. En asunut, mutta tontti jo varattu. Sitten J saikin töitä Ahvenanmaalts ja rakentaminen jäi. 😊

2. Tuon yllä olevan kirjoitti Teija, Onnen hetkiä paratiisissa blogista😊En tiedä miksi en saa julkaistua kommentteja enää google-profiilillani

1. No arvasin että olit sinä kun kyselit siellä asumisestani. 😁

3. Oi että mitkä maisemat! Sulla on erityinen taito kuvata niin että tuntuu kuin olisi itsekin ollut matkassa mukana ❤

1. Kauniissa maisemissa kelpaa retkeillä ja kiva jos onnistun välittämään tunnelman lukijoillenikin.

4. Historiaa! Siistiä, kiitos! Siellähän on vieläkin se venäjän federaation konsulaattikin, täytyy olla puolustusta ;DD kunhan ei Putin halajaisi Ahvenmaata takaisin käyttöön.

1. Välillä historiaakin. Täällä on konsulaatti vielä jäljellä, vaikka sen lopettamista täällä aika paljon halutaankin. No Putinin touhuista ei voi olla varma.

5. Huikeat näkymät tuolta tornista, sinäkin näytit ihan miniKristiinalta :) Kauniina syyspäivänä ihan parasta on lähteä luontoon. Eväätkin maistuvat aina parhaalta ulkoilmassa.
    Kaunista alkavaa viikkoa sinulle <3

1. Itse en tällä kertaa torniin kiivennyt, mutta näkymät ovat kyllä hienot. Eväät maistuvat raikkaassa ulkoilmassa ja se kahvin tuoksu!
      Kuin myös sinulle<3

6. Kivan patikointireitin löysitte. Kiva kuvasarja matkaltanne. Tuntuu kuin itsekin olisi mukana patikoimassa. Ilmakin on niin kaunis ja maisemat upeita siellä. Ja ruskan värit niin upeat <3

1. Oli oikein kaunis ja vaihteleva reitti. Ruska-aika on vuoden kauneimpia aikoja.

7. Hieno sää upeissa maisemissa patikointiin.

8. Mielenkiintoisia maastoja ja maisemia!

1. Tuollakin voitte käydä jos joskus vielä tänne matkustatte.

9. On mukavaa patikoida erilaisissa ympäristöissä ja historian ympäröimänä innostuu tutkimaan menneisyyttämme hiukan tarkemmin.
    Kiitos kivasta patikkaretkestä ❤️

1. Aina oppiikin jotain uutta sen lisäksi että saa nauttia luonnosta.

10. On kyllä ihanat maisemat. Patikointi on mielestäni helpompaa syksyllä ainakin tämmöiselle astmaatikolle. Ilma on raikas ja helppo hengittää.

1. Paljon helpompaa ja mukavampaa on patikoida raikkaassa syyssäässä, verrattuna kesähelteisiin. 🍁🍂🍃💦

11. Kiitos tästäkin retkikohdevinkistä, joita sinä auliisti olet jakanut! Ahvenanmaan retkeä on helppo lähteä suunnittelemaan postaustesi avulla. Viime kerrasta on yli 30 vuotta. Hoksasin nimittäin yhtäkkiä, että kävin siellä kurssimatkalla 1980 -luvulla. Perunalastutehdaskäynti putkahti mieleeni. Muistan hämärästi myös tutustumiskäyntimme paikalliseen päiväkotiin. Sitä aiemmin koulukaverini kanssa pyöräretkellä toteutimme haaveemme, joka 15-vuotiaana ei vanhempien vastustuksesta johtuen toteutunut. Lokakuun iloja! Tuija

1. Miten mukava kuulla että pystyn innostamaan lukijoita suunnittelemaan matkaa tänne. Eka käynti minullakin oli tänne koulun luokkaretkellä. Vaikka Turussa asuinkin, niin siihen aikaan ei laivalle lähdetty yhtä helposti kuin tänä päivänä. Chipsin perunalastutehtaalla en ole itse koskaan käynyt, mutta tehtaan ulkopuolella olevassa tehtaan myymälässä sitä vastoin olen poikennut useinkin mökille mennessä.