12/03/2021

Vaihtelevaa

Oikullista ja vaihtelevaa on kevättalven sää. Se on taas saatu kokea. Runsas viikko sitten lumet olivat kutakuinkin sulaneet ja teimme retken LEMBÖTEN vanhalle kappelille, joka on sinne aikoinaan pystytetty merenkulkijoita varten.

Mukava oli kulkea hyvässä maastossa.

Kappelin lähellä olevalla rannalla on vanha vene, joka on rakennettu viikinkiaikaisten veneiden mallin mukaan. Veneen vierellä on pöytä ja penkit piknikiä varten, eivätkä maisematkaan huonot ole. Meri on täällä vielä jäässä.

Lemböten kappelilla kannattaa käydä. Maasto on suurimmalta osalta helppokulkuista metsätietä, mutta kappeli sijaitsee mäellä johon kuljetaan jyrkähköä rinnettä, joka on kuitenkin hyvin lyhyt.

Sää oli kaunis ja raitista ilmaa saimme mukavasti.

Yhtenä päivänä kävelimme kotimme lähellä olevaan Färjsundetiin. Färjsundet on Finströmin ja Saltvikin kuntien raja. Sillalta on mukavat näkymät ympäröiviin maisemiin ja jos kahvihammasta kolottaa, niin kannattaa poiketa vieressä olevaan UFFE PÅ BERGET-kahvilaan. Kahvilasta on mahtavat näköalat ja kahvileivät ovat herkullisia. Kahvilalla on myös näköalatorni josta näkee vielä kauemmaksi.

Kahvila on auki kesäaikaan. Toivottavasti koronatilanne sallii aukiolon  tulevana kesänä.

Ohut jääpeite kattoi vielä vedenpinnan.

Parin päivän takainen lenkki tehtiin Maarianhaminan rantamaisemissa Östernäsissä. Aurinko lämmitti muuten raakaa säätä. Hieno merkitty kävelypolku lähellä kaupungin keskustaa.

Yksi uusikin käyntikohde meille tuli tutuksi noin viikko sitten. Ajoimme kaunista reittiä Maarianhaminasta Järsöhön. JÄRSÖN LUONTOPOLKU on kaksi kilometriä pitkä helppokulkuinen polku, joka kulkee osittain kallioilla ja muutamissa paikoissa pitkospuita pitkin. Pitkospuita oltiin uusimassa parhaillaan.

Me kuljimme "valkoista" polkua, mutta valittavana oli muitakin vaihtoehtoja, jotka kaikki on piirretty pysäköintialueen vieressä olevaan karttaan. Polut on hyvin merkitty joten eksyä ei voi. Jätimme auton kauempana olevalle pysäköintialueelle, mutta toinen pysäköintialue löytyy ihan polkujen lähtökohdasta, jossa on myös grillipaikka ja pöytiä.

Meillä olikin kahvikori mukana ja oli kiva avata uusi piknik-kausi maisemia ihaillen.

Tänään sitten oltiinkin taas talvisessa kelissä, sillä yöllä oli tullut lunta. Iltapäiväksi on ennutettu vesisadetta, joten kovin pitkäaikaista lumimaisemaa ei taidettu saada.

Eikä haittaa vaikka lumi sulaakin. Oltiin jo niin keväisissä tunnelmissa. Maarianhaminassa yhden talon seinustalla kukkivat jo krookukset.

Kevään vaihtelevat säät ovat aina jotenkin rasittavia. Mielestäni talvella saa olla talviset olosuhteet, mutta jos lumet sulavat ja ilma lämpenee, niin sitten ei tarvitse enää tulla uutta talvea.

Tuli tästä mieleen sellainen hauska juttu jonka eräs tuttu joskus kertoi. Vanhempi sukulaistäti oli sanonut, kun tuskailtiin takatalvea, että "parempi että kaikki tulee nyt alas, niin sitten saa kesä tulla". Tuli mieleen, että onko tuolla taivaassa joku lumivarasto jonka pitää ensin tyhjentyä ennenkuin kesä voi tulla?

Miten teillä päin, onko talvi vai kevät?

💙💙💙

1. Näyttää jotenkin ihan epätodellisilta nuo alkupään vihreät maisemat. Täällä ei ole vielä päästy ollenkaan niin pitkälle, mutta vähän jo jossain välissä (on mennyt ajantaju) alkoi lumi sulaa, aurinko lämmittää ja linnut laulaa niin että ehti jo käydä mielessä, josko se tästä kevääksi nyt muuttuu. Ei muuttunut. Pari päivää on tällä viikolla ollut parikymppiä pakkasta, jota seurasi lumisade ja nyt sitten viikonloppuna tietty on täsmästi koko viikon tylsin keli ja harmaata, kunnnes taas arkena paistaa aurinko. Peruskaava nykyään :).

Siellä riittää kyllä kauniita paikkoja nähtäväksi ja polkuja kuljettavaksi. Harmi, että on niin kaukana täältä.

Hyvää viikonloppua Kristiina <3

1. Jaa niin. Olen tädin kanssa samaa mieltä. Parempi nyt kuin toukokuussa tai juhannuksena (aika usein on viime vuosina juhannuksena pyyhitty tuoretta lumikerrosta pallon tieltä golfkentällä).

2. Teillä on aika kylmää ollut. Meillä taisi enimmillään olla -10 ja se onkin ihan riittävä talvilämpötila mielestäni. Tänään on ollut harmaata täälläkin ja melkein vettä tullut, mutta lumi on kuitenkin vielä jäljellä. Tykkäisit kyllä varmaan näistä maisemista ja paikoista. Eihän tämä nyt niin kaukana ole. Ajattele että kun muutimme toisen kerran tänne, niin mieheni kävi viikottain töissä Tampereella. Onneksi ei sentään tarvinnut joka päivä matkustaa edestakaisin!

3. Kyllä tädit tietää :) Täällä muuten pääsi ennen näitä lumia jo golfaamaan!

2. On kivaa käydä katselemassa paikkoja Ahvenanmaalla, kun sinä olet oppaaana. Aika erikoinen tämä maaliskuu on ollut sielläkin. Vihreä ja valkoinen maa. Illalla ei tiedä minkä värinen maa on aamulla. Täällä on jäätikköä ja välillä on tullut lunta. On aika vaarallista liikkua ulkona. Aamulla sanottiin radiossa, että jalkakäytävät ovat vaarallisia, kun jään päälle on tullut lunta. Eilen illalla oli kova puuskittainen tuuli eikä ole aurinkoa näkynyt, kun välillä tulee pienehkö lumipyry. Toivotaan viikonlopuksi aurinkoisia ulkoiluilmoja sinne ja tänne.

1. Kovin on ollut vaihtelevaista tämä viime aikojen säätila. Tänään ollut aika harmaata eikä lädetty mihinkään ulkoilemaan, mutta huomenna mentäisiin jos ei ihan mahdoton keli tule.
      Kaunista säätä toivon minäkin sinne Turkuun!

3. Kylläpä siellä säät vaihtelevat. Kuvissasi on kauniita maisemia, ihanaa vihreää sekä lumoavaa jäätä ja lunta.
    Täällä on edelleen täysi talvi. Tänään ei ole lunta satanut, mutta tulossa on lumisadekuuroja säätiedotuksen mukaan. Lunta meillä on paljon. Siis tosi paljon. Aurinko on paistanut ja hanki on hohtanut kilpaa auringon kanssa. Hyvää viikonloppua!

1. No tosiaan vaihtelevat. Manner-Suomessa onkin ollut tänä vuonna epätavallisen paljon lunta. No voi ehkä sanoa että meilläkin on epätavallista kun on päässyt jopa hiihtämään. Viime talvena ei tullut lunta ollenkaan.
      Ihanalta kuulostaa tuo kun aurinko paistaa ja hanget hohtavat!

4. Meillä on selvääkin selvempi talvi. Ainakin tänään siis 😊.

1. Useimmilla taitaa vielä olla talvista ja parempi onkin että talvi on nyt kuin että tulisi takatalvi joskus toukokuussa.

5. Voi miten kauniita maisemia ja ihanaa vihreyttä ❤︎ Täällä on vielä täys talvi.
    Siellä suunnalla näyttikin jo todella keväiseltä, eikä taida tuo juuri satanut lumikaan kauaa maassa pysyä. Meillä on tilanne "hieman" toinen, kun lunta on tosi paljon, lisää sataa parhaillaankin, ja maa on umpijäässä. No, ehkäpä kuukauden kuluttua päästään tuohon teidän nykytilanteeseen täälläkin ;)
    Oikein hyvää viikonloppua sinulle!

1. Vihreyttä ja valkoisuutta vuoron perään. Kyllä ne lumet vielä sulavat sielläkin. Ihana kevät on meillä kaikilla kuitenkin edessä ja luonnosta saadaan sentään vielä vapaasti nauttia.
      Samoin sinulle<3

6. Siellä ylhäällä on varmaan eri lokeroita, jossa on eri määrä lunta. Täällä on ainakin taas tullut lisää entisten päälle ;)
    Kevään ekat krookukset on niin kauniita.
    Piti oikein googlettaa, missä me käytiin silloin joskus Ahvenanmaan reisulla. Se oli Getassa (luulisin). Siellä oli sellanen peikonpolku, joka oli tarkotus kävellä, mut vähän eksyttiin ja käveltiin sellanen aika pitkä reitti, jossa oli ihan mahtavat maisemat ja hieno luonto kivikasoineen. Sitä ollaan muisteltu vielä nytkin.

1. Voi olla että siellä on lokerot :)
      Jos tuota peikkopolkua olette aikoneet kävellä, niin se tosiaan on Getassa. Minäkään en ole sitä kävellyt, vaan tuota samaa jonka tekin kuljitte ja se olikin vaativampi kuin tuo peikkopolku. Hienoa on luonto siellä. Seuraavan kerran kun/jos käytte Getassa niin ajakaa Havsviddeniin. Siellä on mahtavat näköalat ja hienot talot/hotelli.

2. Ahaa, täytyy laittaa tuo korvan taa. Kiitos vinkistä :)

7. Teillä on ollut kiva retki hienoissa maisemissa. Tuo merenkulkijoiden kappeli on mielenkiintoinen.
    Retket ovat ihania. Mekin olemme nyt taas kahtena viikonloppuna tehneet retket rannikolle eväskorien kera. Tarkoitus on tehdä retkestä postaus, kunhan ehdin.
    Mukavaa viikonloppua teille❤️

1. Lemböte on kiva kohde käydä, näinkin ettei vaan kesällä. Eväät kruunaavat retken.
      Tulen sitten lukemaan postauksesi.
      Samoin sinne teille, oikein hyvää viikonloppua<3

8. Teillä on kyllä siellä niin kaunista. Tuo venekuva voisi olla vaikka taulu. Siinä on ihan omanlaisensa tunnelma, en osaa sitä selittää. Katselin sitä pidemmän aikaa.

Muistan Suomesta sen kuinka oli vähän tylsää, kun takatalvi iski. Ensin oli jo alkanut tuntua keväältä ja sitten kuin napista painaen tuli taas talvi. Tosin mua ei haittaisi nyt jonkinlainen 24 tunnin talvi. Kunnon lumipäivää ei ole vielä ollut.

Ihanaa viikonloppua ja kiitos kauniista kuvista!

1. Onhan täällä kaunista en kiellä. Takatalvi ei ole koskaan mukava, ainakaan minun mielestäni. No jos ei kunnon lumipäivää ole vielä ollut, niin sitten tuollainen vuorokauden, tai vaikka kaksikin kestävä kunnon talvi on poikaa!
      Oikein hyvää viikonlopun jatkumista sinnekin!

9. Just kävin kurkkaamassa ikkunasta ulos ja ulkona sataa tiskirättejä taivaan täydeltä. Olen jo niin kyllästynyt koko talveen. Kevät voisi jo tulla, kiitos vaan!
    Ihanissa maisemissa olette ulkoilleet <3 Leppoisaa sunnuntaita sinulle Kristiina <3

1. Oi, ei kiva ilma teillä. Meillä ei sada mitään, mutta harmaata on ollut koko päivän. Kevät saisi minunkin puolestani tulla jo. Tänään olin laiska enkä halunnut lähteä ulos ollenkaan.
      Oikein ihanaa sunnuntain iltapäivää ja iltaa sinullekin Outi<3

10. Sää on myös pääkaupunkiseudulla ollut hyvin vaihtelevaa. Sipulikasveja ehti jo puskea naapuritalon kukkapenkistä esille kun ilma kylmenikin yllättäen. Viime tiistaina koettiin myös ihan järkyttävä talvimyrsky, jonka seurauksena mm. auton ketjukolari tässä aika lähellä missä asun. Tänään taas tulee vähän lumihiutaleita ja taivas harmaa vaikka välillä paistoi viikolla aurinko niin kauniisti.

Kaunis tuo vanha kappeli ja niin ihanan vihreää kuvissa. Uffe på berget on minullekin tuttu vaikka kahvilla siellä emme ehtineet käydäkään Ahvenanmaan reissun yhteydessä. Myös näköalatorniin ei ollut silloin aikaa kiivetä mutta upeat näkymät muutenkin ja todella pitkälle.

Kovasti odotan itsekin jo kevättä ja aurinkoa sekä lämpimiä ilmoja. Kausivaihtelua helpottaisi myös tätä ikävää koronatilannetta.

Kivaa sunnuntaita Kristiina <3

1. Teillä oli siellä tosi huono ajokeli, näin uutisista. Meillä ei kovin mahdotonta ollut vaikka myrskytuulista varoitettiinkin. Ehkä merellä oli paha keli.
      Uffe på bergetin näköalatornissa en ole minäkään käynyt; en uskaltanut.
      Oikein ihanaa illan jatkoa ja uutta alkavaa viikkoa<3

11. Ehkä täällä on vielä talvi, kevättä kohti silti.

1. Kyllä, kevättä kohti mennään! 😊🌸

12. Ihania kohdevinkkejä! Viime keväälle jo buukkaamani Ahvenanmaan matkani peruuntui koronan takia, mutta uusi yritys tänä keväänä. Josko epidemiatilanne taittuisi parempaan suuntaan kevään mittaan, niin pääsisin ihastelemaan näitä maisemia itsekin paikan päältä.

1. Toivotaan että tilanne olisi tänä keväänä parempi. Toisaalta kevät on jo ihan kohta, eikä tilanne taida paljoa muuttua siihen mennessä. Mutta kyllä me vielä tämän selätämme😊

13. Jännä, miten keväästä veivataan taas talveen. Meillä on ollut ihan sama kuvio. Lumi jo suli ja sitten...

No mutta,vupeita paikkoja teillä siellä. Mua kiehtoi heti tuo Lemböten vanha kappeli ja tuo 'viikinkiaikainen vene". Miten mahtava retkikohde ❤️👍

1. Vaihtelevaa, vaihtelevaa.... Kiva retkikohde tuo on ja helppo tavoittaa. Tosin Maarianhaminasta tarvitsee oman auton tänne päästäkseen.

14. Oi miten kaunista!
    Niin kovasti tekisi mieli varata muutaman yön retki Ahvenanmaalle. Kävin koiranäyttelyssä 1,5 vuotta sitten ja ehdimme silloin vähän katsoa maisemia ja ihastuin täysin.
    Nyt voisikin olla loistava aika tehdä retki, koska turisteja ei ole ja juuri tuollaiset luontopolku-tyyppiset kohteet kiinnostaisi. Tiedätkö onko Ahvenanmaan luontopoluista jotain opasta, jonka voisi helposti löytää netistä? Sellaisen avulla voisi suunnitella vähän....
    Minusta on erikoista, että teillä sielläkin saaristomerellä on tänä vuonna ollut kunnon talvi. Jotenkin pidän sitä kuitenkin niin, en ehkä eteläisenä, mutta merestä johtuen paikkana, jossa ei lunta juuri maahan jää.

Kiitos tästä innostuksesta kotimaan matkailua kohtaan! Ahvenanmaa on täältä katsottuna kuitenkin vähän kuin ulkomaille lähtisi. Pääsee puhumaankin "vierasta" kieltä. =D

1. Luonto onkin yksi parhaista jutuista täällä Ahvenanmaalla. Nyt on hyvä aika kyllä, mutta melkein vielä, ainakin omasta mielestäni, parempi aika on toukokuussa, sillä silloin kukkivat kaikki kevätkukat ja luonto on aivan mahtava.
      Talvi oli meilläkin, tosin hyvin lyhyt. Nyt on kaikki lumi taas poissa. VISIT ÅLANDin sivuilta löydät paljon hyödyllistä tietoa Ahvenanmaasta ja tässä patikkareittejä https://www.visitaland.com/fi/nae-koe/vaellus/.
      Tervetuloa tänne! Blogistanikin löytyy vinkkejä kun klikkaat sivupalkista kohtaa "Ahvenanmaan vinkit".

15. Kauniita maisemia ja vierailukohteita. Tuo kappeli on todella kaunis. Kuvat huokuvat kauneutta ja historiaa. Aika paljon saitte vielä lunta, tosin nyt lienee jo sulanut pois.

1. Kappeli ja sen ympäristö ovat tosiaan kauniit. Ympärillä on luonnonkivistä tehty aita joka sekin sopii hienosti kappelin tyyliin ja luonnonmukaiseen ympäristöön.
      Lumi tuli ja meni!

16. Jyväskyläss täysi talvi vielä! Hienoja kuvia sulla, laitanpa seurattaviin sivusi;)

1. Teillä onkin ollut lunta paljon enemmän kuin meillä. Kiva että tykkäät kuvistani.

17. Teillä on vissiin samanlaista kuin täällä sitten.