Sivut

maanantai 3. elokuuta 2020

ENSI KOKEMUKSIA SÄHKÖPOLKUPYÖRÄSTÄ



Viime postauksessa kerroin hankkineeni sähköavusteisen polkupyörän ja moni teistä oli kiinnostunut kuulemaan enemmänkin tästä kulkupelistä, joten tässä tulee nyt kuvaus siitä kun matkasin mökiltä kotiin tällä mainiolla vehkeellä.

Olen ajanut tällä vasta noin 50km, joten ajokokemusta on vielä  vähän. Sen kuitenkin voin jo sanoa, että sellainen parinkymmenen kilometrin lenkki käy kyllä helposti, eikä väsymys iske ollenkaan niinkuin tavallisella polkupyörällä.

Mökiltä kotiin tuli matkaa runsaat viisitoista kilometriä. Vastatuulta oli melkoisesti, mutta hyvin sai taivalta taitettua tällä pyörällä. Jos olisin saman matkan polkenut muulla kuin sähköpyörällä, niin olisin varmaan jo puolessa matkassa ollut ihan loppu.

Sähköavusteinen polkupyörä tarkoittaa sitä, että tuo avustin auttaa vain silloin kun ajaja itse polkee. Heti kun lakkaa polkemasta, lakkaa avustin auttamasta. Joten ihan konevoimalla tälläkään ei eteenpäin pääse ja hikikin tulee ja hengästyy, joten kai tällä kuntokin kohenee, varsinkin kun lenkit tällaisella pyörällä ovat pidempiä kuin tavallisella.



Tällainen ajopelini on. Se on merkiltään Helkama CE3 28" ja rungon korkeus on 48cm. Tutkailin eri pyörämerkkejä ja malleja ja useimmissa oli tuo korkeus minulle turhan suuri, mutta tämä 48cm tuntuu juuri sopivalta. Onkin tärkeää että rungon korkeutta päätettäessä otetaan huomioon ajajan pituus. Minä olen vain 153cm pitkä, joten suuremmat pyörät tuntuisivat aika jättimäisiltä minulle.

Maarianhaminan kahdesta pyöräliikkeestä ei löytynyt tämän kokoista sähköpyörää, joten piti ruveta katsomaan netistä mitkä myyjäliikkeet toimittavat tavaraa tänne Ahvenanmaalle, kaikki kun eivät sitä tee. Verkkokauppa.com:sta olemme usein tilanneet ja kaikki on sujunut jouheasti, mutta sieltä en löytänyt sopivaa pyörää.

Koon lisäksi tärkeitä seikkoja oli muitakin. Hinta tietysti on aika ratkaiseva tekijä. Vielä tärkeää oli että runko on matala eli että jalan saa helposti siirrettyä toiselle puolelle runkoa pysähdyttäessä. Olen pari kertaa kaatunut sellaisella pyörällä jossa tuo rungon keskikohta on korkeampi ja pysähtyessäni olen kompuroinut jalkoineni niin että kaaduin. Sellaista en enää halunnut. Tässä pyörässä tuo keskikohta on hyvin matala.

Vihdoin löytyi minulle sopiva pyörä Hobby Hallista. Toimitus suoraan kotiovelle ja ohjaustangon, polkimien ja satulan säätäminen sopiviksi jäi itse tehtäväksi. Sitten täytyi odottaa akun latautumista täyteen ja sen jälkeen tehtiin heti pieni koeajo.

Kun uskalsin laittaa avustimen toimintaan, niin tuntui että pyörä suorastaan ampaisi liikkeelle. Nyt kun on jo ajellut enemmän, tietää mitä odottaa, niin tuo avustimen käyntiinlaitto ei enää yllätä tehokkuudellaan.

Tällaisen lenkin ajoin tänään:

  



Tästä se kotimatka alkaa. Hiekkatietä koko 15km:n malkalla on ainoastaan tämä parin kilometrin matka mökiltä lähimpään kylään.

En voi sanoa että tykkäisin ajaa hiekkatietä, mutta aika hyvin se näillä paksuhkoilla renkailla kuitenkin sujuu. Melkoista pyykkilautaa tien pinta parissa kohtaa kuitenkin on, joten hyvältä tuntuu kun pääsen kylään ja alla on asfalttitie. 




Tie on hyvä, mutta pari muuta estettä tiellä on. Ihan ystävällisiä olivat niin hevoset kuin isäntäkin ja sain luvan ottaa heistä kuvan. Koirakin hänellä oli mukana. mutta tervehdittyään minua se juoksi kauemmas. Tämä kohtaaminen olisi jäänyt etäisemmäksi jos olisin ollut liikkeellä autolla.

Seuraavat kilometrit sainkin ajaa aika rauhassa. Ympärillä oli vain metsää ja kallioita.

Kun saavuin isommalle tielle, niin pääsin pyörätielle. Niitä täällä Ahvenanmaalla on aika kiitettävästi eikä tällä mökki/koti-välilläkään pitkää matkaa tarvitse autoteillä ajella.

Pyörätiellä matka taittui joutuisasti, vaikka vastatuulen vuoksi olikin poljettava jopa alamäissäkin. Kohtasin muutamia muitakin pyöräilijöitä jotka olivat matkalla päinvastaiseen suuntaan.

Pyörätien päättyessä poikkesin Kastelholmaan menevälle pienemmälle tielle. 



Smakbyn-ravintola oli aikaisen aamun vuoksi vielä suljettuna eikä ihmisiä täällä vielä näkynyt. 



Kastelholman linna on ihan Smakbyn vieressä ja siellä myytiin jo lippuja kohta alkavalle linnakierrokselle. Tänä vuonna tuntuvat kotimaiset matkailijat löytäneen tänne Ahvenanmaalle ja sehän sopii!

Linnan kohdalla on lyhyt pätkä hiekkatietä. 



Taakse jäi linna ja otin vielä tästäkin kulmasta kuvan niinkuin kunnon turisti konsanaan. Tämän näkymän olen varmaan satoja kertoja nähnyt ja usein ajamme mökille tätä pienempää tietä voidaksemme ihastella näitä näkymiä.

Ja onhan tälä linnalla suuri merkitys siihen että aikoinaan Ahvenanmaalle muutimme, sillä mieheni sai töitä linnan restaurointitöissä ja niin muutimme koko perhe tänne. 




Tässä toinen ihailun kohde. Tähän taloon voisin muuttaa koska tahansa! Sijainti ihan linnan kupeessa ja itse talo on niin soma. Nuo lasikuistit molemmilla puolilla taloa! 



Vielä hörpyt vesipullosta ja sitten matkaa jatkamaan. Taukoja onkin tullut pidettyä tällä lenkillä monta kun otin kuvia reitistäni.

Kiitos sinulle PILVI joka ehdotit että kuvailisin ajoreittiäni kun tällä uudella pyörällä viiletän.

Kastelholman jälkeen ajoin ehkä pari kilometriä kunnes tulin Chipsin kohdalle. 



Täällä valmistetaan Taffelshipsit, joita Transmarin rekat kuljettavat ympäri maata. Ehkä kauemmaksikin, kuka tietää. 



Tehtaan vieressä on tehtaan myymälä, joka tänä kesänä on auki ti-la, mutta su ja ma suljettu, mikä mielestäni on aika käsittämätöntä. Ajattelisin että kun matkailusesonki tänne Ahvenanmaalle on kuitenkin varsin lyhyt, niin kaikkien turistipaikkojen pitäisi olla auki joka päivä.

Tänä kesänä myymälän terassia on kohenneltu ja muutenkin tähän parakkimaiseen rakennukseen on tehty muutoksia.

Tuntuu tuo juustonaksu-ukkelikin olevan hiukan hämillään kun ovet ovat lukossa.

Chipsin kohdalla ja sen jälkeen joutuu ajamaan jonkin matkaa autotien reunassa, mutta piennar on kuitenkin mukavan leveä, joten ei suurempaa hätää. Ja mukava alamäki on edessä.

Haraldsbyssä alka taas pyörätie ja ylämäki Färjsundetin sillalle. Kevyesti se kuitenkin menee kun ottaa sähköä avuksi.



Sillan korkeimmalla kohdalla on aika ottaa taas kuva. Tämäkin paikka on hyvin suosittu kuvauspaikka.   



Kun käänsin kasvoni menosuuntaan päin niin ylhäällä kalliolla näkyi kahvila Uffe på Berget ja sen alla lyhyt tunneli, josta ei kävellen tai polkupyörällä saa ajaa.

Tunnelin oikealla puolella on pyörätie ja minä jatkan sitä pitkin. 




Uffe på Bergetiltä on enää lyhyt matka kotiin. Tässä kun ollaan, niin seuraavasti kulmasta käännytään vasemmalle ja sitten kohta ollaankin määränpäässä.

Hyvin meni matka vastatuulesta huolimatta. Ehti katsella rauhassa maisemia ja tuntea tuulen kasvoillaan.

Sports Tracker näyttää että matka oli 15.4km ja käytin siihen kuvaustaukoineen aikaa runsaan tunnin. Keskinopeus oli 14.5km/h ja maksiminopeus oli 30.5km/h .



Tästä pyörän ohjaustagossa olevasta laitteesta kytketään sähköavustin päälle ja pois. Plussaa painamalla lisätään avustimen tehoa ja miinuksesta sitä vähennetään. Valot sekä eteen että taakse saa samasta laitteesta. Avustimen tehoa on helppo säädellä nappia painamalla ajon aikana ja jos ei ollenkaan polje, esim. alamäessä, niin avustin lakkaa automaattisesti toimimasta. Kun polkeminen taas aloitetaan, niin avustin jatkaa valitulla teholla. Minä olen käyttänyt pääasiassa tehoja yksi ja kaksi, eli kahta vähiten avustavaa. 




Pyörässäni oli vakiovarusteena lukko sekä etu-ja takavalot. Pyörän väri on harmaa. 



Ainoa asia mitä kaipasin pyörääni on tavarakori. Etukori ei sovi, sillä etuvalolamppu on sellaisessa paikassa, että kori ei siihen sopisi, paitsi jos lampun paikkaa vaihtaisi.

Kävimme katselemassa useammassa paikassa koreja, mutta oikein mieleistä tai sopivaa ei löytynyt. J kiinnitti Ikea-korin tavaratelineelle ja se taitaakin jäädä tähän, sillä pieni laukku ja vesipullo sopivat siihen hyvin. Korin päälle kiinnitimme vielä verkon joka pitää tavarat paikoillaan. 



Pyörän ladattava akku on tavaratelineen alla ja se on helppo ottaa mukaan sisälle ladattavaksi. Se on lukittuna paikoillaan ja sen saa irroitettua vain avaimella, joten varastamaan sitä ei pysty. Akun voi ladata myös niin että se on paikoillaan kiinni pyörässä.

Pyöräni käyttöohjeessa sanotaan että akun kantama riippuu monesta tekijästä: rengaspaineesta, ilman lämpötilasta, tieolosuhteista ym. Toistuva nopeudenvaihtelu käyttää enemmän akun energiaa.

Akun kantama pyörässäni on keskimäärin 40km. Jos akku tyhjenee matkan aikana niin pyörällä voi silti ajaa niinkuin sähköttömällä pyörällä, joten tien päälle ei koskaan jää. Ohjaustangon mittarista voi seurata akun virtatasoa, joten yllättäen akku ei lopu. Akun virtatasoa osoittaa viisi palloa, jotka kaikki palavat kun akku on ladattu täyteen. Ajettuani tuon 15km:n matkan noista viidestä valosta paloi vielä neljä, joten aika pitkän matkan saa ajaa ennenkuin akku on tyhjä.

Tyhjän akun lataaminen täyteen kestää n. 5-6h. Olen ladannut sen aina pidemmän ajon jälkeen, vaikka se ei olekaan tyhjä, niin että se on valmiina seuraavaan ajoon. 



Tämän muutaman päivän ajokokemuksella voin sanoa että hieno on pyörä. Olen aika mukavuudenhaluinen ja laiska pyöräilemään ja siksi ei tullut lähdettyä pyörälenkille tavallisella mummopyörällä. Tuntui kuin aina olisi ollut vain ylämäkiä.

Voisi ajatella että tällaisella sähköpyörällä ajo ei nosta kuntoa, mutta uskon että kun ajo tuntuu niin mukavalta ettei parikymmentä kilometriä tunnu ollenkaan pitkältä, niin tulee ajettua paljon pidempiä lenkkejä. Jalat tekevät työtä koko ajan ja avustinta ei ole pakko käyttää ihan joka mäessä, varsinkaan sitten kun kunto on hiukan kasvanut.

Joten jos sinulla on vähänkään kiinnostusta sähköavusteisen pyörän hankintaan, niin koeajolle kannattaa mennä. Mutta varo, voit innostua niin että et enää haluakaan olla ilman sitä!


MUKAVAA PÄIVÄÄ!

💛💛💛


14 kommenttia:

  1. Kiitos kun esittelit sähköavusteisen polkupyöräsi. Olen itse miettinyt tällaisen hankkimista mutta kenelläkään tutullani ei ole vastaava kapinetta joten kukaan ei ole osannut suositella ja kertoa siitä yhtään enempää. Veljelläni on ollut jo vuosia mutta tiedäthän sinä miehet "se on ihan tavallinen pyörä mutta sähköavusteinen" :D Sitten ihmetellään miksei sisar ole tyytyväinen tähän vastaukseen :D Täytyypä käydä vähän kurkkimassa näitä kaupoissa.

    Voi miten ikävä minulle tuli Ahvenanmaalle näistä sinun kuvista. Näin pari vuotta sitten tuon saman punaisen talon kahdella lasiverannalla ja mietin, että siellä olisi varmasti ihanaa asustella. Uffe på Berget oli kiinni kun kävimme siellä mutta tarkoitus olikin vain kurkistaa ne huikeat näköalat. Kastelholmaan ei sillä reissulla ehdity mutta Smakbyn oli herkullinen paikka ja Micke huipputyyppi.

    Kivaa uutta viikkoa Kristiina <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaa katsella useammasta paikasta kun mantereella se mahdollisuus on. Minä kyllä suosittelen tätä ainakin kaltaiselleni laiskalle pyöräilijälle.
      Tuo punainen talo on kyllä niin herkullinen!
      Linna ja sen ympäristö on käymisen arvoinen paikka.
      Hyvää viikkoa sinullekin <3

      Poista
  2. On kyllä upea menopeli sinulla. Aivan ihanissa maisemissa pyöräilit. Minä tykkään taas polkea hiekkateillä, meno on jotenkin pehmeämpää. Aina tosin on se riski, että osuu kiviin, joka onkin sitten jo vähän vaarallistakin.
    Toivon sinulle monia hyviä kilometrejä tämän pyörän kanssa <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä on pyörä eikä maisemissakaan ole valittamista. Pelkään hiekkatiellä ajamista kun tuntuu niin epävarmalta meno.
      Kiitos Outi<3

      Poista
  3. Minulla myös sähköavusteinen pyörä. Siinä ei ole pakko pitää avustusta koko ajan päällä. Käytän avustusta vain ylämäessä. On tosin todettava, että pyörä ilman avustusta on paljon raskaampi ajettava kuin aikaisemmat pyöräni. En vaihtaisi enää sähköpyörääni tavalliseen. Hauska kuvata koko mökkimatka! Minä en tule koskaan mökille ajamaan. Soratiellä paljon raskaampi ajaa kuin asfaltilla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäkään en juuri käytä avustusta kuin ylämäissä. Olisi tietysti hyvä käyttää sitä mahdollisimman vähän. Soratiet eivät tosiaan ole mukavia ajaa. Mökkimatkamme on juuri sopivan pituinen pyörällä ajettavaksi.

      Poista
  4. Onpahan komean näköinen pyörä! Olen testannut sähköpyörää ja tykkäsin, voi polkea suoralla, mutta saa apua sen verran kuin haluaa mäissä. Voi vaikka kasvattaa kuntoa ja jättää avut pois, jos niin haluaa. Mutta jyrkissä mäissä ihan ehdoton. Eli kyllä on taatusti mitä oivallisin hankinta ja jäi kyllä kiinnostelemaan täälläkin.

    Kivaa loppuviikkoa ja pyöräilyhetkiä Kristiina. <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse en ollut aiemmin edes kokeillut sähköpyötää, mutta onneksi en pettynyt ja tykkään ihan kamalasti. Tänään tuli poljettua Maarianhaminasta kotikylään Godbyhyn ja kilometrejä kertyi 18.5.
      Oikein mukavia viikonlopun päiviä sinullekin<3

      Poista
  5. Jee, ihan mahtavalta näyttää sekä pyörä, pyöräilijä että nuo reitit! Kiitos, kun teit postauksen. Vitsit, kun kadehdin sinua, kun saat pyöräillä noissa ihanissa Ahvenanmaan maisemissa. Postaus oli ihan täydellinen virtuaalivisiitti siellä :). Tätähän vähän ajoin toiveellani takaa ;). Kyllä tuossa taatusti kunto kohenee. Minulla on itselläni Vespa, mutta olen ajatellut, että voisi hankkia sähköpyörän tilalle, kun välillä on dilemma käsillä, lähteäkö liikkeelle Vespalla vai pyörällä ja aika usein otan nykyisin pyörän alle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kivaa on tällä ajella ja joutuisasti matka taittuu, vaikka hiki kyllä tulee tälläkin ajellessa, joten eiköhän se kuntokin jonkin verran kohene. Hyvän idean annoit minulle. Kommentteja ei tosin kovin paljoa ole tullut, vaikka olen ymmärtänyt että monikin on tällaisesta pyörästä kiinnostunut.
      Vespa on kyllä kanssa aika ihana, vaikka minä en taitaisi sellaisella uskaltaa ajaa. Ehkä sähköpyörä olisi sinulle juuri se oikea.

      Poista
  6. Kiva postaus, kiitos! Tuollainenhan se pyörän pitäisi olla. On vielä tunne, että itse ajaa ja hikikin tulee, mutta ei tarvitse ihan viimeisiä voimanrippeitä itsestään puristaa.

    Teillä on siellä kivat pyöräilymaisemat ja -maastot. Mä olen ajanut fillarilla viimeksi yli 20 vuotta sitten. Meillä on aika arveluttavaa lähteä pyörän kanssa mihinkään. Piennar on osin olematon tai sitä ei ole ollenkaan ja autoilijat eivät ota pyöräilijöitä kovin hyvin huomioon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä on kyllä ylivet peli. Kun ei ihan jaksa polkea omin voimin ylämäkeä, niin tässä saa hiukan apua. Täällä on pyöräteitä tosi mukavasti ja se on hienoa.

      Poista
  7. Kiitos pyöräesittelystä! Sähköpyörän toimintaidea oli minulle hiukan epäselvä, mutta nyt tiedän, miten se toimii. Kätevältä ja kivalta kuulostaa!
    Kiitos myös kivasta pyöräretkestä kanssasi tutuissa ja tuntemattomimmissakin maisemissa. Ihan kuin olisi istunut tarakalla!
    Kummallista tosiaan, etteivät kaikki ole hoksanneet sopeuttaa aukioloaikoja turistiaikana.
    Mukavia pyöräretkiä ja kilometrejä Sinulle ❤️

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eipä kestä. En tiennyt itsekään ostaessa vielä paljoa sähköpyörästä, mutta nyt olen sitä jo sen verran käyttänyt, että voin sanoa että tämä oli tosiaan mainio valinta, tykkään kovasti.
      En tajua ollenkaan tuota ettei parhaimpaan turistiaikaan pidetä paikkoja auki mahdollisimman paljon.
      Kiitos. Huomenna pyöräilen mökille!

      Poista