tiistai 8. tammikuuta 2019

MITÄ JOOGA MINULLE ANTAA?



Joululoma on ohi ja tänään oli aika taas yli kuukauden tauon jälkeen alkaa herättelemään kehoa. Joulukuu on mennyt enemmän tai vähemmän hiljaiselossa liikunnan suhteen, vaikka vankka aikomus oli että kotona teen kaikenlaisia voimisteluharjoituksia kun joogassa on tauko.




Olen kalenteriini kerännyt jumppaohjeitakin, mutta vaan kerran tai pari on niitä tullut tehtyä. Hiukan kävelylenkkejä olen tehnyt myös, mutta muuten olen viettänyt aikaa enemmänkin nojatuolissa, tai tietokoneen ääressä istuen.




Ei siis ole ihme että yläkroppa on tuntunut jäykältä ja muutaman kerran yöllä olen herännyt ihmeelliseen kiputilaan, joka oli hiukan pelottavakin kun tuntui kuin olisi voinut olla jotain sydänperäistäkin kun koski selän lisäksi rintaan.

Kipu meni onneksi ohi ja jostain netistä löysin pari venyttelyliikettä joita olen silloin tällöin tehnyt ja ne tuntuivat auttavan tuohon jäykkyyteen eikä noita kiputiloja ole enää tullut. 



Tänään siis alkoi joulutauon jälkeen jooga. Melkein olisin halunnut ettei olisi vielä alkanut, mutta kun sinne salille pääsin niin heti tuntui hyvältä. Otin esille joogamaton ja muut tarvikkeet ja asetuin omalle paikalleni. Kummallista muuten miten nuo "omat paikat" tuntuvat jokaiselle löytyvän tällaisissa harrastuksissa.

Meitä oli siellä tavallista vähemmän tänään. Liekö syynä huono keli tai se etteivät jotkut ole vieläkään saaneet kotiinsa sähköä takaisin ja eivät tunne mielenkiintoa harrastukseen lähtemiseen kun energia menee siihen että yrittää saada kotinsa pysymään lämpimänä.

Joogasalilla oli tunnelmallista kuten aina. Valoja oli sytytetty vain säästeliäästi ja jokunen kynttilä oli palamassa. Taustalla soi vieno musiikki hiljaa ja niin aloitimme.

Kyllä tuntui kropassa ettei ollut tehnyt juuri mitään moneen viikkoon. Niska naksui ja raksui päätä kääntäessä eikä mikään tuntunut taipuvan mihinkään.

Tämä jooga jossa käyn on tarkoitettu vanhemmille henkilöille, joten liikkeet ovat lempeitä ja kaikki tehdään rauhallisessa tahdissa ja jokainen tietysti tekee kaiken omien voimiensa ja kykyjensä mukaan. Kukaan ei katso miten hullulta joku toinen näyttää, vaan kaikki keskittyvät vain omaan suoritukseensa. Joogaa on monenlaista ja lajit ovat vaativuudeltaan erilaisia. Tämä jota harrasta on nimeltään Yin-jooga.


Vähitellen tunnin edetessä rupesi tuntumaan olo vetreämmältä ja olin tyytyväinen kun taas oli aloitettu joulun laiskottelun jälkeen.



Ihan näin emme vielä tällä kerralla itseämme vääntäneet, mutta ehkä kevään edistyessä pääsemme ainakin hiukan tuon suuntaiseen asentoon :)




Tämä joogaharrastus antaa kyllä paljon hyvää oloa. Fyysisesti se tuo kehoon ainakin notkeutta, liikkuvuutta ja parempaa hengitystekniikkaa. Ja henkisesti tuntuu voivan paljon paremmin joogatunnin jälkeen kuin sitä ennen. Kotiin kävellessä askel on kevyt  ja mieli hyvä.

Olen iloinen että kaverini saivat minut houkuteltua mukaan tähän.

Moni varmaan ajattelee että jooga on jotain ihmeen mystillistä gurujen touhua, ja ehkä se sitäkin jossain voi olla, mutta tämä meidän omassa kotikylässä järjestetty jooga ei sellaista ole,vaan mukavaa yhdessä tehtyä liikuntaa.

kuvat: PIXABAY





HYVÄÄ OLOA JA VOINTIA PÄIVÄÄSI!



💙💓💛

18 kommenttia:

  1. Oi, jooga tekee niin hyvää!
    Hyviä joogahetkiä sinulle :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin on. Olen kuin uudestisyntynyt joogan jälkeen :)

      Poista
  2. Minäkin harrastin joogaa monta vuotta, mutta sitten minulta alkoi kuulo huonontua että en kuullut kunnolla mitä piti tehdä ja kun osa ajasta on pimeää aikaa ei edes näe. Ja kotonakin on tullut vähemmän sitä enää tehtyä . Mutta kyllä pitäisi.... Ihana harrastus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi harmi että piti lopettaa mukava harrastus huonontuneen kuulon takia. Kotonakin sitä voi hyvin harrastaa, mutta tahtoo vaan olla niin ettei itsekseen tule tehtyä.

      Poista
  3. Jooga on kyllä mukavaa, en ole selän takia hetkeen käynyt mutta josko lähitulevaisuudessa.
    Mukavaa tiistaita!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sinun onkin varmasti hyvä ottaa varovasti selkäleikkauksen jälkeen.
      Kiitos samoin sinulle!

      Poista
  4. Joogasta on tullut supersuosittua ja itsekin olen kokeillut sitä viime aikoina osana kehonhuoltoa ja muuta urheilua ja aion ehdottomasti jatkaa. Muutamia liikkeitä kun olen oppinut, teen niitä välillä sellaisenaan kotonakin, mutta kyllä ohjattu tunti on aina paras! Kotosalla teen oikeastaan venyttäviä liikkeitä. Mukavaa, rentouttavaa ja energisoivaa joogaviikkoa sinne!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ohjatulla tunnilla tulee tehtyä ja yrittää parhaansa. Kotona tahtoo iskeä laiskuus ja jää helposti tekemättä.
      Sinulle myös oikein kivaa viikkoa!

      Poista
  5. Olen haaveillut joogasta pitkään, erityisesti juuri tällaisten kokemusten vuoksi, joita sinullakin on. Mutta kun se kankeus... Syntymäkankeana kaikenlainen taipuminen on suurta tuskaa, eikä liikkuvuutta ole tullut sitkeistä yrityksistä huolimatta lisää. Kerran haaveilin meneväni jopa äijäjoogaan, koska sitä markkinoitiin juuri kaltaisilleni pökkelöille. :D
    Youtubesta olen joskus katsonut "helppoa" joogaa ja yrittänyt pysyä asennoissa, mutta eihän se korvaa ohjaajaa, joka näkee heti tuoreeltaan virheet. Ilokseni tuohon lähisalille on tulossa mahdollisuus yksilötuntiin. Jospa se laskisi kynnystä.

    Mukavaa alkanutta vuotta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kankeus ei ole esteenä tässä joogassa jossa minä käyn eli Yin-joogassa. Tuo yksilötunnille meneminen voisi olla hyvä ajatus, koska silloin ohjaaja pystyisi sanomaan minkälainen jooga olisi nimenomaan sinunlaisellesi sopiva. Mene ihmeessä, et kadu.
      Sinulle myös oikein kivaa vuoden alkua!

      Poista
  6. Jooga on kuulemma todella tehokasta ja pitää kehon vetreänä. Itse olen harrastanut jonkin verran pilatesta ja sekin on toiminut ihan hyvin. Mukavia joogahetkiä sinne. :-)
    -Katja

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jooga tuo lisää notkeutta ja tuntee voivansa paremmin. Pilatesta harrastin minäkin parisen vuotta, mutta tykkään nyt joogasta enemmän.
      Mukavaa päivää sinulle!

      Poista
  7. Itse kun olin tottunut kolistelemaan painojen kanssa mm. Bodypumpissa, ennakkomielikuva joogasta oli, että se nyt on sellasta jotain villasukat jalassa hiihtelyä, joka ei mua jaksa yhtään kiinnostaa. Mutta ai vitsit, että olikin alkuun ihan tosi raskasta pelkkä se staattisessa asennossa itsensä pitäminen. Ihan hiki tippui, vaikkei tavallaan "tehnyt mitään". (Oli Iyengar-joogaa se, mutten osaa analysoida sitä suhteessa muihin).

    Harmittaa ihan tosissaan, että mun jooga loppui olkapään tulehduksesta alkaneeseen kokovartalokipuhelvettiin (jotka ei siis missään nimessä olleet joogan syytä, mutta estivät sen harrastamisen) ja sittemmin joogaa vetänyt guru sai työpäikan toisaalta, joten ei ole sitä mahdollisuuttakaan enää.

    Pilates on eri asia kuin jooga, mutta sieltä olen kyllä saanut rutkasti lisää liikkuvuutta, samoin kuin voimaa keskivartaloon ja hengitystekniikan, jotka molemmat auttaa salitreeneissäkin.

    Mulla on joskus tollasia samanlaisia pelottaviakin yhtäaikaisia rinta- ja selkäpuolen tuntemuksia (yleensä öisin). Niihin mulla auttaa se, kun makaan piikkimaton päällä selällään. (Nykyään laitan sen aina patjan ja selkäni väliin, kun käyn nukkumaan. Rentouttaa ja helpottaa nukahtamista).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joogaa on varmaan vaikka kuinka monta erilaista lajia, mutta minä olen kokeillut vain tätä yhtä ja samaa. Kyllä tässäkin joskus voi tulla hiki, muttei mulla ainakaan kovin usein, mutta erilaisia "tärinöitä" käsivarsissa ja jaloissa kyllä tuntuu kun ollaan pidemmän aikaa samassa asennossa. Harmi että sinun piti lopettaa jooga.
      Nuo tuntemukset ovat kyllä pelottavia, kun ei tiedä ovatko ihan vaarattomia vai pitäiskö heti soittaa 112. En tiedä ovatko ne mulla johtuneet huonosta nukkuma-asennosta vai jostain muusta jäykkyydestä. Nyt niitä ei onneksi ole ollut ja luulen hiukan että tekemäni venyttelyliikkeet jotka avaavat rintakehää ovat auttaneet.
      Piikkimattoa en ole koskaan kokeillut, mutta uskon että siitä kyllä on apua monenlaisiin vaivoihin.

      Poista
  8. Meikäläisellä on myös aina silloin tällöin voisiko sanoa kipukohtauksia, joista en pysty sanomaan että säteileekö kipu selkäpuolelta rintaan vaiko toisinpäin. Pelottava ja inhottava olotila. Veikkaan että omalla kohdallani kyse on juurikin mainitsemistasi asioista, eli kroppaani pitäisi saada lisää notkeutta (todellakin!!!) ja liikkuvuutta, eikä parempaa hengitystekniikkaakaan olisi yhtään pahitteeksi opetella.
    Kiitos sinulle vinkistä, täytyykin tutkailla olisiko täällä suunnalla yin-joogaryhmää, jossa olisi tilaa vielä yhdelle puupökkelölle ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suosittelen kyllä joogaa, koska ainakin minä tunnen joka kerta miten olo on paljon parempi joogatunnin jälkeen. Joogaamme kerralla puolitoista tuntia ja ensin ajattelin että onpa pitkä aika, mutta nopeasti se menee ja olo on mahtava sen jälkeen.

      Poista
  9. Oi kun pääsisikin joogaan. Ne illat, kun ei itse tarvi pitää tunteja, ei millään malta jäädä enää töihin. Ehkä pitäis ruveta tekemään kotijoogaa. Tytötkin vois osallistua. Ja mister A :)
    Just tommonen lempeä jooga olis ihanaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kotona vois harrastaa perhejoogaa. Se voisikin olla perheen yhteinen harrastus jota varten ei tarvitsisi lähteä mihinkään.
      Tällainen lempeä jooga sopii ainakin minulle joka en ennen joogaa ole harrastanut ja jolle ikäkin jo asettaa tiettyjä rajoituksia.

      Poista