Kyllä tämä nykytekniikka on hankalaa tällaiselle itseoppineelle tietokoneen käyttäjälle!
Ostin uuden läppärin muutama päivä sitten. Tilasin sen Telialta josta olen jo useita kertoja aikaisemminkin tilannut, mm. puhelimen ja tabletin. Aina on kaikki sujunut hyvin.
Mutta nyt ei sujunutkaan. Postista tuli viesti, että lähetys on saapunut, mutta se pitää noutaa pääpostipisteestä ja sitä ennen se on tullattava. Telian paketteja ei ole koskaan tarvinnut tullata, sillä heillä on sopimus jonka mukaan he lähettävät tänne Ahvenanmaalle tavarat ilman ALV:ia ja vastaanottaja maksaa sen sitten siinä yhteydessä kun hän tekee tullausilmoituksen tulliin.
Kun menin tullin sivustolle asiaa tutkiakseni, niin sieltä avautui normaali tullauslomake. Rupesin sitä täyttämään, mutta jos olisin sen vienyt loppuun asti, niin olisin joutunut maksamaan yli sata euroa ALV:tä. Silloin tilanne olisi ollut se, että olen maksanut läppäristä ALV:n kaksi kertaa.
Tätä en tietenkään halunnut tehdä ja niinpä päädyin soittamaan Telialle. Puhuin siellä kolmen eri henkilön kanssa ja heistä ei kukaan ollut ikinä kuullutkaan että Ahvenanmaalle lähetettäisiin tavarat ilman ALV:ia. Yksikin heistä sanoi hiukan vähätellen, että ei tietenkään pidä tavarasta maksaa mitään tullia, kyseessähän on lähetys saman maan sisällä. Kerroin miten asia on ja sitten ei osattu sanoa mitään muuta kuin että lähettäisin heille viestiä niin he koettaisivat asiaa selvittää.
Mietin että selvittäminen varmaan kestäisi kauan ja päätin soittaa Maarianhaminan tullikonttoriin.
Siellä vastattiin heti ja sanottiin ettei missään nimessä pidä mitään tullausta tehdä kun lähettäjä on Telia, koska heillä on ns. verorajanumero ja silloin ei pakettia tarvitse tullata.
Sanoin että olen soittanut jo Teliaan ja kysellyt asiasta, mutta siellä kukaan ei tiennyt mitään tästä käytännöstä.
Tullin virkailija pyysi että kerron numeron joka tullausvaatimuksen yhteydessä minulle lähetettiin. No siinä oli sitten taas se vaikeus, että minulla oli se numero vaan puhelimen viesteissä, enkä osaa (tai paremminkin uskalla) sellaista toimintoa tehdä että kesken puhelun rupeaisin jotain asiaa etsimään puhelimesta, joten sanoin hänelle että soitan hänelle uudestaan ja ilmoitan sen numeron kunhan sen etsin viesteistä.
Niin teinkin ja hän lupasi soittaa postiin, että saan noutaa paketin ilman mitään tullausta. Hetken päästä hän soitti takaisin minulle ja sanoi että asia on kunnossa ja voin noutaa paketin.
Niin teinkin ja sain paketin ilman mitään maksuja tai muita ongelmia.
Jälkeenpäin rupesin miettimään, että missä oli tapahtunut virhe. Oliko virhe Telialla, vai oliko postin virkailija katsonut huolimattomasti lähettäjän, eikä huomioinut sitä että vastaanottajan ei tarvitse pakettia tullata? Tätä en saa koskaan tietää.
Eivät ne vaikeudet uuden läppärin käyttöönotossa tähän loppuneet, mutta kun postaus on jo näin pitkä, niin kerron siitä ensi kerralla.
Ja jotta ei kaikki menisi liian helpoksi, niin tämän uuden tietokoneen myötä on nyt ongelmana se, että kun julkaisen postauksen facebookissa, niin en saa postauksen kuvaa sinne, vaan näkyviin tulee pelkkä linkki. Mistä tässä voi olla kysymys, tietääkö joku viisaampi?
💚💚💚
|
Tietsikkaongelmilla alkoi minunkin aamuni, mutta tuohon facebook-ongelmaan en osaa sanoa juuta enkä jaata, kun en siellä ole. Toivottavasti joku muu osaa ratkaista sen.
VastaaPoistaPosti toi yhden kortin USAsta. Yhtään en voi lähettää, kun ne eivät enää hyväksy osoitettani. Siksi olen ajatellut lopettaa crossailun kokonaan. Matkalla on enää kolme korttia ja ne varmaan eivät ikinä mene perille. Kiina, Taiwan ja USA.
No onpa kumma juttu tuo ettei osoitettasi hyväksytä! Kiina on kyllä aika ongelmallinen korttien perille menon puolesta. Ja jos lopulta menevät niin aikaa on mennyt vaikka kuinka paljon. Mulle tuli tänään kaksi korttia: toinen Portugalista ja toinen Australiasta. Uskomatonta että aikaa meni kumpaankin 33 päivää, vaikka Australiasta on rutkasti enemmän matkaa kuin Portugalista.
PoistaAika riippuu siitä, milloin sen kortin sitten lähettää, kun se laskeminen alkaa siitä hetkestä, kun osoitteen ottaa. En itsekään aina lähetä läheskään heti, jos pitää etsiä sopivaa korttia kaupasta. Kun en siellä käy joka päivä, joskus menee kaksikin viikkoa ennen kuin kauppaan menen. Rp
PoistaJoo tiedän. Itse olen vaan niin hätäinen että lähetän samana päivänä kun osoitteen otan :) Mulla on niin paljon kortteja eri alueilta että aina on kotona sopiva kortti ja sen takia löytyy pian.
PoistaAhvenanmaalle tilaaminen on kyllä ärsyttävän hankalaa. Onneksi on firmoja, joilla on tuollainen sopimus, vaikka työntekijät eivät siitä itse tiedäkään! Voi hitsi. Onneksi se lopulta onnistui.
VastaaPoistaTsemppiä uuden koneen kanssa! Kuulostaa tosi hassulta tuo, ettei facebookiin mene kuvaa linkin kanssa. Tarkoitan siis, ettei luulisi sellaisen olevan tietokoneesta kiinni, vaan siellä facebookin asetuksissa. Joku homma siinä nyt kumminkin on muuttunut uuden koneen myötä. Jospa siellä on joku turva-asetus tms... aika montaa tällaista kysymystä olen googlettanut ja saanut sitä kautta vastauksen. Useimmin kyllä englannin kielellä, mutta voihan sitä aluksi kokeilla suomeksikin. Laita vaikka koneesi käyttöjärjestelmän nimi ja sitten tuo ongelma parilla sanalla googlen hakukenttään ja katso, mitä vastauksia tulee.
On ihan sairasta tuo byrokratia! No onni on tuo ja juuri siksi tilaankin mielelläni Teliasta, mutta nyt oli kyllä ihme tietämättömyyttä heillä. Sain loppujen lopuksi kuvankin mukaan kun laitoin postauksen facebookiin, mutta ei se ihan samalta näytä kuin aiemmin ja hiukan kiertotietä sen sinne sain. Pitää tutkia jos onnistuisi helpommin. Kiitos neuvoista<3
PoistaNo huh taas! Minäkin otin ihka uuden läppärin käyttööni viikonloppuna mutta se tapahtui huomattavasti helpommin. Nuorimmaiseni on ollut ATK tukihenkilöni siitä asti kun olen eka kerran koneen avannut ja niimpä hän laittoi nytkin koneen kuntoon. Olen kerran keskeyttänyt puhelun ja katsonut jotain asiaa..silloinkin kuopus neuvomassa.
VastaaPoistaOnhan tuo uskomatonta tuo tullaus systeemi ja mitä vaikeuksia se aiheuttaa 😱😱😱
No älä muuta sano. Sullahan on kokemusta tänne Ahvenanmaalle lähettämisestä :) Me kyllä saatiin kone sitten ihan näppärästi käyttökuntoon sitten kun se ensin saatiin kotiin, mutta yksi homma jäi puolitiehen. Kerron siitä tuonnempana.
PoistaOnnea kuitenkin uudelle koneelle. Toivottavasti pääset lopulta sen niskan päälle. Uskon, että pääset.
VastaaPoistaKiitos. Kaikki muu sujuu hyvin mutta tuo facebook oikkuilee.
PoistaOnnittelen uudesta koneesta minäkin, vaikka hankalaa tuppaa olemaan! En ole edes avannut joululahjaksi saamaani läppäriä ja synttärilahjaksi saamani älykellokin viihtyy pöydällä. Tsemppiä!
VastaaPoistaKiitos. En voi uskoa tuota ettet ole avannut lahjaksi saamaasi vielä. Ja älykellokin käyttämättä!
PoistaSe läppäri on vähän niin kuin varalla, jos tämä käytössä oleva sattuisi tilttaamaan (kiitos ei!) ja kelloa en osaa pitää kotona ranteessa. Se painaa. 😏
PoistaOk, no sitten ymmärrän.
PoistaDigitalisaation myötä konttoreiden piti muuttua paperittomiksi ja kaikenlaisen työn helpottua ja nopeutua. Kansalaisen arjessa moni asia tuntuu entistä mutkikkaammalta. Aikaa menee välillä yksinkertaisiinkin toimiin yllättävän paljon, puhumattakaan kaikesta hampaiden kiristelystä.
VastaaPoistaIloisia käyttöhetkiä uuden läppärin kanssa!
Kyllähän tietyt toiminnot ovatkin nopeutuneet ja tulleet helpommiksi, mutta tämä juttu on kyllä kiemurainen. Kyllä se iloksi muuttuu kun vaan saa kaikki toiminnot kuntoon.
PoistaVoi ahdistusta ja tuskaa! En voinut lukea tekstiäsi kovin pitkälle koska omaa mieltä ahdistaa kun yhdet ulkomaalaiset ystäväni tarvitsevat juuri apua paketin tullauksessa enkä osaa auttaa... olen kyllä yrittänyt. Äh, pirullisia nuo nettisivustojen virheet ja pulmat. Onnittelut kuitenkin sinulle uuden läppärin johdosta 💙
VastaaPoistaItse tullauksen teko ei ole vaikeaa. Pitää mennä tulli.fi-sivustolle ja täyttää siellä tullausta varten oleva lomake. Toivottavasti ystäväsi saavat asian hoidettua.
PoistaAnnoin samat ohjeet kuin sinäkin. Heille tuli aina ruudulle "error". En pystynyt siinä auttamaan. He olivat kuulemma soittaneet postin hortline-numeroon lopulta.
PoistaOK. Sitten on vaikea sanoa missä meni vikaan. Toisinaan asiat selviävät parhaiten soittamalla. Netissä kun aina ei ole oikeaa vaihtoehtoa jollekin asialle minkä haluaisi selittää.
PoistaTulliongelman arvelen johtuvan virheestä Telialla. Siellä joku lähetyksen käsittelijä on ruksannut väärän kohdan ja siksi on joutunut tulliselvitettäväksi.
VastaaPoistaFacebook-ongelman arvelen johtuvan jostain koneessa/ohjelmassa olevasta estosta.
Mitään en siis tiedä. Arvauksia vaan esitän.
Näin voi olla kun olivat niin tietämättömiä koko asiasta. Olen yrittänyt etsiä mahdollisia esto-kohtia, mutta vielä en ole löytänyt.
PoistaNo huhhuh, onneksi asiat selvisivät. Onnittelut kuitenkin uudesta tietsikasta! Valitettavasti en osaa auttaa tuossa Fb-ongelmassa, itseoppinut tietsikan räpeltäjä olen, poika auttaa välillä jos ongelmia:D
VastaaPoistaKoneen nouto onnistui sitten lopulta. Fb-ongelma on harmillinen enkä tiedä mitä enää voin tehdä.
PoistaOnpa erikoista ettei Telian kokoisessa yrityksessä tiedetä miten Ahvenanmaalle lähetetään tavaraa? Luulisi kuitenkin ettet sinä ole ainoa Telian asiakas, joka on sinne jotain tilannut. Onneksi Tulli pystyi auttamaan ja sait pakettisi. Tuosta Facebook ongelmasta mietin sitä, että ehkä jotkut asetukset ovat estävät kuvien julkaisun linkin yhteydessä? Se tulee nyt ensimmäisenä mieleen. Toivotaan, että onnistuisi. Tsemppiä Kristiina ♥
VastaaPoistaNo on ihme. Ehkä kaikki vakituiset olivat hiihtolomalla ja töissä oli sijaisia :)
PoistaFacebookin ongelmasta luulen minäkin että jokin asetus on syynä, kun vaan keksisi mikä ja miten asian saisi korjatuksi.
No onpa vaikeaa teillä Ahvenanmaalla!
VastaaPoistaEn silti toivo ketään Muskin kaltaista henkilöä leikkaamaan maamme byrokratiaa nopeasti ja kokonaan. Ehkä tuolle kauheudelle voisi tehdä joku päättäjä jotain ilman ameriikan malliakin?
Yhtä vaikeaa kuin briteillä on tilata EU-maista tavaraa. Ahvenanmaa kuuluu kyllä EU:hun, mutta sillä on jokin sellainen erikoisasema että näin vaikeaksi menee tavaran tilaaminen muualta. En ole niin hyvin tuohon perehtynyt että osaisin selvittää paremmin taustaa. Olen kuullut sellaista että jos tilanne ei olisi näin, niin Ahvenanmaa ei saisi tuota tax-free-hyötyä ja sehän olisi valtava rahallinen menetys Ahvenanmaalle.
PoistaVoihan Telia, onneksi asiat sitten lopulta selvisivät.
VastaaPoistaOnneksi.
PoistaOnnea uudelle koneelle. Toivottavasti opit nopeasti koneen tavoille.
VastaaPoistaMinä tilasin kolme viikkoa sitten oman läppärini Elisasta ja apua miten tämä on erilainen kuin vanha. En meinannut saada edes keskustelemaan tätä modeemin kanssa ja kuvaohjelmaa en tajua ollenkaan. Kurjaa olla vanha ja tävä tietotekniikka on liian vaikeaa
Minun on ihan samanlainen kuin vanha kun otin saman merkkisen. Ei ole helppoa yrittää pysytellä mukana tekniikan maailman muuttumisissa.
PoistaJopas meni konstikkaaksi tuo tullausjuttu. Mainitsitkin joskus aiemmin, että Ahvenanmaalle on vähän hankalaa tilata mitään netistä tai ei siis aina suostuta toimittamaan. Tullinko vuoksi ?
VastaaPoistaHyvä kun sait sentään koneesi sisukkaan selvittelyn kautta itsellesi. Ja siitähän se haaste yleensä alkaa :-) kun uusissa koneissa vaikka olisikin saman merkkinen kuin entinen niin aina on jotain muutoksia ja uudistuksia. Minulla on tuoreet kokemukset niin uudesta puhelimesta kuin uudesta televisiosta. Kumpikin suorastaan vähän pelotti ottaa käyttöön. Kun pitää ymmärtää ja lukea huolellisesti se mitä milloinkin kysytään kun ohjelmoit uusia laitteita. Onneksi minulla on Kari "konemestari" apuna ja tukena.Ns. ATK-tukihenkilö :-)).
Välillä on vaikeaa. Kaikki firmat eivät viitsi nähdä tuota vaivaa että hankkisivat verorajanumeron ja kun Ahvenanmaalla asukkaita kuitenkin on vain 30.000, niin firmat eivät ehkä koe meidän täällä asuvien asiakassuhdetta kovin tärkeäksi.
PoistaMuuten meni kaikki hyvin uuden koneen käyttöön otossa, mutta tuo postauskuvan saaminen facebookiin ei ole vielä selvinnyt.
Tosiaan kaikki tuo ohjeiden ymmärtäminen vaatii kyllä tietoa ja taitoa, vaikka ihan suomen kielellä sanottaisiin.
Tuollainen jo raataa hermoja, mutta selvitit tulliasian. Toinen juttu on tulla sinuksi uuden tietokoneen kanssa. Mitäpä minä siihen osaisin muuta, kuin tsemppiä ja onnea tietenkin uudesta koneesta.
VastaaPoistaMinullakin iso ongelma saada linkitettyä teidän monen blogiosoitteet vieraijoina sivupalkkiin. Aamulla meni pari tuntia sen kanssa, mutta ei selvinnyt.
Todella harmittavaa oli tuo että asia minkä piti olla selvää ja yksinkertaista, meni näin vaikeaksi. Uusi kone on kuitenkin hyvä ja sen käytön oppimisessa ei ollut ongelmia, paitsi tuo etten saa postauskuvaa facebookiin. Harmittaa siksi kun moni blogini lukija tulee sitä kautta lukemaan.
PoistaOletko klikannut TALLETA ihan kaikissa paikoissa missä se on mahdollista? Niitä paikkoja taitaa olla neljä tai viisi.
Poista