25/06/2019

KIERTOAJELUA

Eilen käytiin pienellä saaristokierroksella. Ajettiin läpi Bomarsundin Prästön lauttarantaan. Siitä jatkoimme lautalla Vårdöhön. Poikkesimme kyläkaupalla jätskillä ja nautimme kauniista säästä.

Vårdöstä ajoimme vielä yhdellä lautalla pienehkön matkan ja niin olimme saapuneet Simskälaan. Tapanamme on käydä täällä ainakin kerran kesässä. Täällä kirjailija Anni Blomqvist asui ja kirjoitti suositun Myrskyluodon Maija-kirjasarjansa.

Yhdestä aikaisemmasta vierailusta samassa paikassa kirjoitin TÄÄLLÄ

Ihailin kalliolla kasvavia luonnonkukkia jotka muodostivat värikkäitä mattoja kallionkoloihin. Miten vaatimattomissa paikoissa kasvaa kaikkea kaunista!

Tiesimme entuudestaan että rannassa kalliolla on kiva paikka istua ja paitsi nauttia maisemista, niin juoda mukana olevat kahvit.

Rannassa on vanha venevaja jonka seinässä luki että siellä on kahvio ja se on auki tiistaisin ja lauantaisin. Harmi kun sattui olemaan maanantai. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä minkälainen kahvila tällä paikalla on. Ovi oli lukitsematta ja kurkistin sisään. Huone oli tosi pieni eikä siellä ollut muuta kuin pöytä ja ikkunan alla pitkä penkki. Ulkopuolella on myös pöytä ja penkit.

Pöydällä olevassa maljakossa oli kaunis kesäkukkakimppu.

Joimme omat kahvit ulkona auringonpaisteessa. Paikalle eksyi pariskunta matkailuautolla, mutta he viipyivät vain hetken. Mahtoivatko olla aikeissa majoittua rantaan, mutta meidän läsnäolomme pelotti heidät tiehensä? Toivottavasti ei sentään. Paikka olisikin ollut ihanteellinen viettää aikaa matkailuauton kanssa.

Mitään erityisempää katseltavaa, kauniin maiseman lisäksi, täällä ei ollut, mutta saipa aimo annoksen saaristolaistunnelmaa. Toki muutama punamullalla maalattu maalaistalo näkyi tien varressa. Niiden pihapiirien tunnelma oli kuin vanhoista ruotsalaisfilmeistä.

Joskus pitäisi kyllä poiketa kirjailija Anni Blomqvistin kotitalossa joka nykyään on museona. Aika noloa ettei siellä olla vielä käyty, vaikka Maija-filmisarja on nähty ainakin kolme tai neljä kertaa ja kaikki Myrskyluoto-kirjatkin olen lukenut.

Simskälan lautta ajaa aikataulun mukaan aika tiuhaan tahtiin, joten kovin kauan ei rannalla tarvitse odotella. Nyt tosin lautta myöhästyi hiukan aikataulustaan sillä siinä oli kannen maalaustyö menossa. Käytössä oli vain keskikaista, mutta eipä lautalla meidän lisäksemme muita ollutkaan, joten tilaa oli.

Ajoimme takaisin samaa reittiä kuin olimme tulleetkin ja mökille saavuttuamme olikin iltapäivä jo pitkällä.

💙💙💙

1. Tuonne munkin pitäis lähteä käymään, pitääpä siis tähdätä tiistaina tai lauantaina paikalle!

1. Ehdottomasti käymisen arvoinen paikka. Kaunista luontoa, rauhallista idylliä.

2. Upeat maisemat ja nähtävyydet.
    Kyllä tuolla sielu lepää :-)

1. On niin ihana paikka. Siksipä sinne joka vuosi haluammekin ajella.

3. Ihania kuvia ja hyviä matkavinkkejä <3 Varasin tänään pienen lomasen Ahvenanmaalle! Lomanen on heinäkuun puolessa välin.

1. Oi, kiva kuulla että olet matkustamassa tänne Ahvenanmaalle. Heinäkuussa riittää katsottava ja tapahtumia. Elokuussa koulujen alkamisesta sitten hiljenee.

4. Jälleen yksi kiinnostava kohde Suomenmaassa. Varsinkaan kun itse ei juuri enää tule missään käytyä, on kiva katsella toisten käymisiä. Kallioita mutta ei vailla elämää.
    Jaa-a, olen katsonut (loukattuani jalkani) islantilaisia sarjoja Areenasta. Tiedä, mitä sanoisi... tiivis yhteisö voi olla pelastus tai sitten ei.

1. Suomessa olisi vaikka kuinka paljon nähtävää. Miten voisi kaikkea kaunista ja mielenkiintoista päästä katsomaan?!
      Uskon että puolensa on tuollaisessa yhteisössä, sekä hyvässä että pahassa. Islantilaiset sarjat ovat yleensä hyviä. Pitäisikin taas Areenasta katsoa joku sarja.

5. Niin kaunista, rakastan kallioisia maisemia ja venevajoissa on oma viehätyksensä. Kivaa viikkoa Kristiina. <3

1. Kalliot ovat aivan ihania!
      Mukavaa viikon jatkoa sinullekin <3

6. Hienot merelliset maisemat.

1. Saaristomaisemat ovat kauniita eikä niihin koskaan väsy, sillä ne vaihtelevat säiden mukaan.

7. Olikin hyvä sää teillä retkeillä! Saariston kalliokasvit ovat niin hurmaavia. Minäkin olin eilen retkellä lähipaikkakunnalla koskimaisemissa.

1. Sää suosi tosiaan ja oli ihanaa kahvitella kalliolla merta katsellen. Oi, koskimaisemia meillä päin ei olekaan. Varmaan mahtavaa katseltavaa.

8. Olette onnekkaita, kun Ahvenanmaalla on niin paljon kaunista katseltavaa. Päiväretket kera pienten eväiden ovat parhautta kesässä. Suloista suven jatkoa ❤️

1. Eilen viimeksi totesin että kyllä täällä viihtyy.
      Samoin sinulle♥️

9. Näitä sinun kauniita kuvia katsoessani minulle tuli ihan hirveä ikävä Ahvenanmaalle.
    Päiväretket omien eväiden kanssa ovat hauskoja ja niitä tulee itsekin harrastettua.
    Usein vain eväiden lisäksi mennään vielä jonnekin "lisäkaffelle" :D

1. Ymmärrän että ikävöit tänne. Eväiden nauttiminen ulkoilmassa on niin ihanaa♥️