10/03/2019

MAARIANHAMINASSA KÄYMÄSSÄ

Ei tullut ihan vielä kevät. Lunta on tullut muutamana päivänä, eli ihan tyypillistä kevättalven säätä. Yhtenä päivänä maa paljaana ja seuraavana tulee lunta.

Olen jo monena päivänä aikonut mennä ottamaan kuvia Maarianhaminasta, ja nyt kun oli hieno aurinkoinen päivä päätimme sinne lähteä.

Matkalla sinne oli paikoitellen pilvistä, mutta perille päästyämme aurinko taas paistoi kirkkaasti.

Ajoimme kaupungin laitamilla olevalle Nabbenin alueelle, jossa on kesäisin suosittu uima-ranta. Nyt siellä näkyi runsaasti kävelijöitä. Ja mikäs oli kävellessä kun sää oli mitä parhain. Jään peitti lumikerros eikä jää tainnut olla tarpeeksi kestävää kävelijöillekään kun ihan tyhjältä näytti. Joitakin eläinten jälkiä lumessa sentään näkyi.

Näiden mökkien seinustalla oli aurinkoinen paikka istua ja nauttia. Olen ihmetellyt missä käytössä nämä mökit ovat. Venevajoja ne eivät ole kun veden rajassa eivät ole. Yleinen matonpesupaikka on näiden vieressä, joten ihan rauhallinen mökkipaikkakaan tämä ei ole, mutta siltä näyttävät että ihan yksityiskäytössä ovat. Söpöjä ne ainakin ovat. Mökin seinustalta on aurinko jo sulattanut kaiken lumen, ihanaa.

Pajunkissat ovat aina yhtä suloisia.

Nämä sensijaan ovat venevajoja. Joissakin näistä järjestetään jopa pienimuotoisia kekkereitä. Itse en ole tällaisessa käynyt mutta voin kuvitella miten ihana tila tuollainen olisi kesäjuhlien pitoon.

Kävelijöitä näkyi joka puolella nauttimassa kauniista kevättalven säästä. Tapasimme ystävämme joka oli kävelemässä pitkää lenkkiä hienon päivän kunniaksi. Hänen luonaan olimme "muijaporukan" kanssa aikaisemmin tällä viikolla ja kivaa oli niinkuin aina.

Rannalla kävellessämme aurinko lämmitti, mutta tuuli oli, kuten tavallista, tosi raaka. Melkein kuitenkin teki mieli istahtaa tuohon seinustalle.

Kun saimme tämän paikan ihailusta tarpeeksemme astuimme lämpimään autoon ja ajoimme kaupungin keskustaan.Jätimme auton parkkiin ja  kävelimme pikku saarelle joka on suosittu käyntikohde varsinkin kesäisin. Edellämme kulki pari naista kassit kädessä ja arvelimme että he ovat menossa uimaan. Ja oikeassa olimmekin.  Tultuamme lähelle rantaa näimmekin heidät uima-asuissa läheisellä laiturilla. En tiedä olivatko jo käyneet uimassa vaiko vasta veteen menossa. Itseä hyydytti jo pelkkä ajatuskin kylmästä kylvystä. Kuvaa en tohtinut ottaa.

Kuvasin vielä sataman näkymiä ja kanarialintuja sekä kaneja, mutta niistä myöhemmin.

Nyt kun kotona katsahdin ulos ikkunasta huomasin että lumipyry on alkanut.

AINA VOI KUITENKIN HAAVEILLA KEVÄÄSTÄ!

💛💛💛

1. Ihan mielettömän hyvä kuva sinusta vanhaa seinää vasten. Kuvassa on syvyyttä, kaikin puolin! Upeat kuvat kaikki muutkin. Talvista Maarianhaminaa katselee mielellään - haikean autio...

1. Kiitos Pilvi kauniista kommentista <3
      Maarianhamina on aina kaunis, kaikkina vuodenaikoina.

2. Kauniilta näyttää, kiitos kuvista.
    Täälläkin on nyt kaksi päivää pyryttänyt, huomenna aamulla kaffen
    jälkeen lumitöihin :)
    Mukavaa alkavaa uutta viikkoa <3

1. Kiitos Nina. Välillä pyryttää, välillä rapa roiskuu!
      Sinulle myös sinne Taivassaloon oikein kivaa alkavaa viikkoa!

3. Nämä tämänhetkiset kuvasi eivät ole minulle tuttua Maarianhaminaa, mutta jos satamaa seuravalla kerralla esittelet, onkin jo tutumpaa! Melkein joka kesä parinkymmenen vuoden ajan kävimme Maarianhaminassa, lähinnä sen Länsisatamassa. Olen aina pitänyt Maarianhaminasta.

1. Veneellä tänne tulemisessa onkin se huono puoli, etä paljon hienoja paikkoja jää näkemättä jos ei sitten vaikka vuokraa autoa ja ajele ympäriinsä. Satamat ovat vain pieni murto-osa siitä mitä täällä voi nähdä ja kokea. Kovin pitkä kävelymatka kummastakaan satamasta tosin ei tähänkään paikkaan ole. Itäsatamasta tosin hiukan lyhyempi matka ja siinä matkan varrella on merikorttelikin.

4. Kivat aurinkoisen päivän kuvat.

1. Eilen paistoi aurinko, tänään on sitten taas ihan toisenlainen sää.

5. Ihania kuvia olet ottanut! Nuo punaiset mökit ja venet ovat niin ahvenanmaalaisia <3 Tulee mieleen oma reissu sinne viime syyskuun alussa kun ilma oli +20C eli ihan kesäinen. Ehkä taas ensi kesänä pääsen sinne fiilistelemään kun paljon paikkoja jäi vielä katsomatta...

1. Kiitos. Ihan tyypillistä Oolantia. Syksy olikin pitkään kesäisen lämmin ja kesä pitkä. Toivotaan että pääset tänä vuonnakin käymään.